Granbom, I. (2011) ”Vi har nästan blivit för bra”:
lärares sociala representationer av förskolan som pedagogisk praktik. Doktorsavhandling. Högskolan i Jönköping.
--
Författaren berättar för läsaren att hon en gång var
Montessori-lärare och då ansåg att den pedagogiken utgjorde ”sunt förnuft”. När Ingrid Granbom sedan arbetat i
vanlig förskola ett tag ändrade hon sig och menade att hon nu arbetade i
enlighet med sunt förnuft. Vad som är sunt förnuft kan tydligen växla över tid
och från en situation till en annan. Detta varierande eller bestämda
uppfattningar eller föreställningar vi har om världen omkring oss är i centrum
för Granboms intresse. Man talar om s.k. social representationer, dvs.
uppfattningar om något specifikt som man kan hysa tillsammans med andra
personer eller enskilt.
Granbom ger en mycket intressant exposé över förskolans
framväxt och jag återger huvuddragen här:
Föreställningarna om förskolan och dess föregångare har
växlat genom tiderna. Från början var det en slags öm förvaringsplats för barn,
där kvinnor ansågs vara de självklara vårdarna.
Kvinnors omhändertagande av barn ansågs länge naturligt. De
skulle utgöra ersättning för den biologiska modern. Länge rådde åsikter om att inrättningar för barn var
skadliga, åtminstone för barn under tre år, enligt ledande psykodynamiker. Kvinnors betydelse växte i och med det
andra världskriget och därefter växte sig krafter som talade för förskolan
allt starkare,
fast med fortsatt motstånd på många håll. Pappan fick ökad betydelse.
Parallellt med förskolans framväxt kom nya rön om hur
kompetent även det lilla barnet var och pappans roll i barnets värld betonades
ytterligare. Alltmer forskning visade på förskolans goda inflytande på barn,
både emotionellt och kognitivt. Men i debatten och även bland människorna fanns
en delad inställning till barnets behov: omsorg eller lärande? Olika sätt att
nå trygghet cirkulerade bland förskolans personal och bland föräldrarna. Skulle
tryggheten uppnås med hjälp av emotionella band eller genom god pedagogik?
Miljön betonades kraftfullt av förskolans förkämpar. Allt
från arkitektur till möbler och leksaker skulle utformas med tanke på barnets
utveckling. Allt kring barnet måste stimulera till social interaktion.
Lek ställdes mot lärande? Skulle fri lek uppmuntras eller
skulle den styras och tjäna pedagogiska syften? Rent fackligt var det viktigt
för förskollärarna att få en vetenskaplig status och ett verkligt pedagogiskt
uppdrag. Så kom då en läroplan för förskolan och förskollärare började anse sig
som en del av den vanliga skolan. Men alla förändringar som hade kommit hastigt
blev för mycket för somliga. Motstånd mot förändring gav upphov till en viss
tröghet i förskolorna och missämja bland personalen.
Efter denna mycket intressant genomgång av förskolans
historia ska Ingrid Granbom nu övergå till empiri och med sin avhandling
undersöka vilka social representationer anställda i förskolan har av sin
verksamhet. För att studera detta väljer hon skapa sju s.k. fokusgrupper.
Fokusgrupper är tämligen löst sammansatta grupper som har
som uppgift att föra fram synpunkter och idéer. Inom marknadsföringen är de
mycket använda för att få fram konsumentsynpunkter på produkter, men knappast
inom forskningen. De sammanlagt 45 deltagarna väljs bland lärarlag och övriga anställda
i förskolan. Det är nämligen viktigt att deltagarna har gemensamma
erfarenheter. De sju fokusgrupperna består av mellan fem och åtta deltagare och
leds av en moderator, författaren. Moderatorns roll är att vara inspirerande
och inte styrande. Fokusgrupperna ses gärna som tänkande samhällen i miniatyr.
Granbom skriver att den ekologiska validiteten är hög när
människor får utrycka sig kollektivt, som de anses göra i fokusgrupper. Detta
påstående är djärvt och låter sig lätt utmanas. Visserligen finns det
gruppdynamiska processer som talar för att det kan vara lättare för vissa
människor att uttrycka sig i grupp, men samtidigt finns tendenser dels mot
konsensus
(grupper älskar att vara överens) dels mot, som Granbom
själv tar upp, groupthink. Men risken för groupthink är dock minimal eftersom
den förutsätter en auktoritär ledare. Dessutom har groupthink-fenomenet på
senare år alltmer ifrågasatts. En risk som är stor är att mest socialt
önskvärda synpunkter kommer fram. I detta fall endast synpunkter som är
politiskt korrekta i samhället. Mer synpunkter på sättet att samla in data
följer. I grupper om 3-5 är grupptrycket mot en enstaka person med avvikande
åsikter extra starkt, vilket man kan ha i åtanke här.
De teman hon får fram ur diskussionerna kallar Granbom
Läraren och förskolan, barnet och förskolan och samhället och förskolan. Under
varje tema framkommer i diskussionerna subteman. Det är i diskussionerna och
tolkningen av desamma som studiens empiri växer fram. Det är alltså där vi ser
studiens slutresultat.
Ett litet plock ur samtalen ger jag här. I dem beskrivs
lärarens ambivalenta roll; är man expert eller inte? En diskussionsfråga är den
som redan varit på tapeten om styrning/icke-styrning av barnens aktiviteter. En
annan fråga är om organisationen är flexibel eller fylld av rutiner.
Hur man ska arbeta i förskolan ger upphov till diskussioner.
En gruppmedlem menar att riktiga förskolor använder teman, de som inte gör det
”gör det lätt för dig”. Struktur och ordning är ett begreppspar som också anger
olika synsätt. Ska den miljö man skapar för barnen vara hemliknande eller
verkstadsliknande?
En mängd diskussionspunkter framfördes och flera
motsatsbegrepp lades i dagen. Jag väljer att inte ta upp de rika diskussioner
och slutsatser som författaren drar för att i stället koncentrera mig på
metoden.
Fokusgruppsdiskussioner kan ju ha sitt berättigande. Men om man nu slår vakt om ett
vetenskapligt synsätt så har de ju sina uppenbara brister. Det är väl helt
klart att olika synpunkter framkommer, men man har ju föga kontroll över vilkas
åsikter som främst blir representerade i artikeln. Dessutom är ju författaren
med hela tiden. All sållning av budskap och idéer som framkommer kommer visa
författaren, som både är den som skapar grupperna, leder gruppmötena,
analyserar de transkriberade intervjuerna, gör urval av citat och slutligen
skriver ner den tolkande texten för oss. Att författaren genomgående är med och
följer processen till slut anses kanske som en god prestation. Ska man dock
betrakta det hela från en äkthetssynpunkt så blir det hela lite dystrare. Genom att
hela tiden vara med så riskerar
Granbom att på ett systematiskt och till stor del förvanska resultaten i
en viss riktning. En myckenhet av forskning har påvisat hur dåliga människor i
gemen är på att förhålla sig
objektiv till en stor informationsmängd. Dessutom är det så
att när informationsmängden ökar så blir precisionen i bedömningarna sämre. Att
man är en medveten forskare ökar tyvärr inte precisionen. Granboms egen
forskning visar ju också på hur olika kunskapssystem och erfarenheter
fluktuerar gentemot samma objekt. Det är det som kan ske här.
Upptakten till avhandlingen är superb med en mycket gedigen
genomgång av förskolans utveckling. Mitt intresse var på topp när jag läste de
olika turerna kring förskolans framväxt.
Det är synd att Ingrid Granbom sedan använde ett så
kvalitativt och skakigt instrument som fokusgrupper. Det finns dock andra
metoder…
Bertil, jag uppfattar det du beskriver som ett högst skakigt underlag. Egennytta, vänskapsband, det politiskt korrekta och det man uppfattar att man önskas eller förväntas tycka, sympati eller empati för den som leder samtalet, rädsla, önskan att framstå som duktig eller kompetent ... det finns hur mycket som helst som påverkar. Intressant där med sunt förnuft. Något man i betydligt högre utsträckning tillmäter sig själv än andra.
SvaraRadera