Kristoffer
Larsson från Karlstads universitet har skrivit en licentiatuppsats i vilken den
goda föresatsen är att studera vad kritiskt tänkande egentligen är. Begreppet är centralt
i alla
läroplaner
och i många artiklar och böcker som ägnats den svenska skolan på senaste tid.
Om man har
svårt för längre meningar som nedanstående kanske man inte bör läsa Larssons
alster:
”I samband med detta påbörjades också en process där min initiala
förståelse - min förförståelse - av den specifika uppgiften som ett eget
fenomen för mitt erfarande, såsom jag sett den och såsom jag resonerat kring
vilket erfarande som krävdes för dess lösning när jag formulerade den, i viss
mån anpassades och antog en följsamhet mot det erfarande jag på ett generellt
plan erfor fanns gestaltat i elevernas lösningar.” (Larsson, 2011)
Men allt är
inte lika krokigt i avhandlingen, även om en hel del kunde ha förklarats bättre
och framför allt på ett mer läsar- och lärarvänligt sätt. Det rör sig dock om pedagogik.
Larsson använder sig av en fenomenografisk metod för att studera
niondeklassares syn på, uppfattning av eller erfarande av kritiskt tänkande i samhällskunskap.
Fenomenografisk metod innebär att isolera, fånga in och beskriva de
uppfattningar människor har om ett visst objekt. Sina erfaranden har människorna fått genom andra
människor, genom böcker och berättelser osv. Människors erfaranden av ett och samma objekt kan bara ske
på ett begränsat antal sätt enligt fenomenografisk teori. Hur människor erfar något speglar också hur människors
handlingar gentemot det erfarna gestaltar sig.
Larsson
väljer noggrant ut nitton niondeklassare ur olika klasser med olika lärare. De
valda eleverna ligger på olika kunskapsnivå och könsfördelningen är någorlunda jämn.
De kommer också från olika delar av Göteborg. Larsson menar att eftersom
eleverna är så pass många och så pass heterogena och dessutom antalet
uppfattningar eller erfaranden av kritisk tänkande ju måste vara begränsade till antalet (se
ovan) så bör antalet valda mer än väl räcka till för att få tillräcklig
variation i erfarandena för att resultaten ska kunna generaliseras.
För att skapa
empiri konstruerar författaren fyra olika etiska problem som de nitton eleverna
ska lösa. Uppgifterna presenteras i komplexitetsordning för eleverna. På
förhand bestämmer författaren noggrant vilka möjliga erfaranden på olika nivåer
som behövs för lösningar av de fyra uppgifterna. Här ska sägas att
beskrivningen är ytterligt snårig och texten är i långa stycken helt ogenomtränglig.
Avhandlingen är dessutom ovanligt lång för att vara skriven av en
licentiand.
Författaren
menar att hans avhandling är början på ett verkligt utforskande av manifesterat
kritisk tänkande. De tidigare kvantitativa forskningsinsatserna har inte räckt
till, påstår han.
En
fenomenografisk grundtanke är att ju mer komplext en uppgift uppfattas (erfars) dess mer komplex blir
lösningsprocessen. Den logiska motsatsen till detta beskrivs sålunda:
Ett mindre komplext erfarande, såsom de beskrevs ovan, i form av
en lägre grad av antalet relevant urskiljda komponenter, en lägre grad av
komplexitet i komponenternas relationella och organisatoriska status, och bland
relevant urskiljda komponenter en högre grad av komponenter av lägre relevans,
kan då sägas avgränsa en vagare, grundare och smalare sammansättning av
dimensioner av manifesterat kritiskt tänkande i samhällskunskap i förhållande till uppgiften och indirekt även i förhållande till
studiens definition av kritiskt tänkande i samhällskunskap
Dvs. mindre
komplext erfarande har att göra med mindre komplext uppgiftslösande.
Utbildningsvetenskaplig
forskning av i dag kan alltså se ut så här. Den är ofta världsfrånvänd och
esoterisk och med kryptiska ordmassor försöker man med pedagogiska medel förklara
och beskriva något som redan otaliga gånger behandlats bättre i kognitiva och
socialpsykologiska termer. Man stöter här i uppsatsen på frågan om sambandet
mellan erfarandet av och manifesterandet av det kritiska tänkandet, vilket nära nog sammanfaller med diskussionen om
kopplingen mellan attityd och beteende, som länge diskuterats inom psykologin.
Att perceptionen (tolkningen) av en situation i hög utsträckning bestämmer
beteendet i samma situation har också länge varit föremål för ingående analyser
med olika metoder. Här kommer alltså inte fenomenografin med något nytt alls.
Avhandlingens
fokus är själva erfarandet av kritiskt tänkande. Trots detta börjar Larsson med en mycket
påtaglig uppgift på beteendenivå för att härigenom sluta sig till hur uppgiften
erfors (uppfattades) innan den löstes (med hjälp av kritiskt tänkande).
Intressantare och betydligt mer vetenskapligt än detta konstaterande av faktum
i efterhand (post factum) att uppfattningen ger beteendet hade ju varit att
först söka isolera grunduppfattningen (erfarandet) för att sedan söka förutsäga
handlingen (beteendet). Då hade vi kunnat verifiera eller falsifiera
fenomenografins hypotes eller åtminstone den använda metoden i föreliggande
alster.
Rent
metodologiskt finns andra brister. Urvalet, som gjordes så noggrant, är ändå
inte så representativt att de kan säga något om svenska niondeklassare
generellt. Det fenomenografiska påståendet att ett objekt endast kan erfaras på
ett begränsat antal sätt kan verkligen diskuteras. Nyanserna i en människas
omvärldsuppfattning är många och likaså är de handlings- och beteendemönster vi
förfogar över flerfaldiga. Nitton niondeklassare i Göteborg kan inte utan
vidare bedömas kunna uttömma alla uppfattningar av kritiskt tänkande i de
förelagda uppgifterna. Åtminstone kan vi inte på rent teoretiska grunder sluta
oss till det.
Det är samma
person, författaren, som gör det slutliga urvalet av deltagare, som genomför
undersökningen, som analyserar och sedan skriver ner analys och diskussion.
Detta är ett genomgående misstag i många liknande studier. Man har då den
uppfattningen att om endast en person har hand om undersökningen så blir allt
så mycket redigare och klarare. Tvärtom är det så att just den enda personens
omedvetna, förutfattade meningar riskerar att helt styra undersökningens
resultat i en viss riktning. Hade flera personer varit med så hade sådana
ensidig påverkan undvikits.
Författaren
ser en ljus framtid för fenomenografin i framtida forskning om kritiskt
tänkande, främst i samhällskunskap. Denna åsikt delar jag inte alls. Min åsikt
är att skolforskningen måste bli mer inriktad mot läares verksamhetsfält.
Dimmiga högtflygande tankar kan man ha själv men de råd vi får från forskare måste
ha någon förankring i lärares verklighet. Den kvalitativa smittan har spritts
alltmer och nu skriver var och varannan student uppsatser med intervjuer som
datainsamlingsmetod och en kategorisering av svaren som slutresultat. Sådana ansatser ger föga
tillskott till vår samlade kunskap. Det som behövs i svensk skolforskning är
mer stabila metoder och lite mer statistik. Statistik är inte farligt, inte
svårt, utan en humananitär form av matematik.
Bra granskning Bertil! Detta är alltså forskning på licentiatnivå? Kan man jämföra detta med licentiatnivån i riktiga ämnen som kemi, fysik eller matematik? Skulle inte tro det! En professur i fenomenografi kan antagligen omräknas kunskapsmässigt till en dugga om namnen på de 20 första grundämnena. Nja det räcker nog bara till Neon förresten.
SvaraRaderaJag har börjat läsa avhandlingen och har ännu inte sett något som motsäger Bertils kritik. Nyligen läste jag avslutningen av kapitel två och definitionen på kritiskt tänkande. Redan där hamnar författaren i problem som jag har svårt att se hur de skall kunna lösas inom ramen för avhandlingen. Jag ser det också som tveksamt om relevant är ett kvalitativt element.
SvaraRaderaMeningen som citerades i början är helt sanslös. Vad sägs om rak svenska i stället?
SvaraRaderaDetta är ett exempel på hur den nu i pedagogiken så populära fenomenografin kan ta sig uttryck. Dessutom med en kvasifilosofisk och ogenomtränglig retorik. Man undrar om handledarna till denna licentiatuppsats egentligen begrep vad som står där? Och vad kan opponenten ha tyckt? Man blir nyfiken...
RaderaSjälva ämnet för uppsatsen är ju intressant - men varför i denna språkliga skepnad och med den flummiga fenomenografin som överrock? (Eller rustning...)