Diskussionen om formativ och/eller summativ bedömning har
pågått rätt länge nu inom skolans värld.
En del lärare förespråkar formativ bedömning och är ganska tveksamma
till nationella prov och betyg, som då anses vara summativa bedömningar. Andra
menar att betygen spelar en viktig roll. Skolverket menar att vissa elever
gynnas medan andra missgynnas av betyg. Forskningsresultaten är dock
motstridiga i ett internationellt perspektiv. När Skolverket har gjort studier
av överensstämmelsen mellan nationella prov och betyg har man i stort funnit
att resultaten överensstämmer rätt väl. Betygen däremot uppvisar betydande
likvärdighetsproblem där vissa skolor verkar övervärdera eleverna vid
betygssättningen i jämförelse med nationella prov.
Prov eller kunskapstester har ofta ansetts negativa för
lärandet. Den formativa bedömningen som sker under det att undervisningen pågår
anses av många vara bättre än prov för att kunskaper ska konsolideras. Formativ
bedömning hyllas främst av s.k. progressiva pedagoger.
I debatten hänvisas ofta till forskning men uppenbarligen på
ett ganska selektivt sätt. Det finns nämligen betydande forskningsinsatser
internationellt som tydligt pekar på att prov eller kunskapstester är ett
mycket effektivt sätt att öka konsolideringen och hågkomster av de kunskaper
man inhämtat. Nedan anger jag några relevanta referenser från 2000-talet, som
ingående och på olika sätt studerat hur kunskapstester står sig i jämförelse
med t.ex. ytterligare studietillfällen. Prov eller tester visar sig, främst i
det långa loppet, vara helt överlägsna ytterligare instuderingsansträngningar
när det gäller hur väl kunskaperna stannar i minnet under en längre tid. Vid
traditionellt lärande uppträder glömska mycket snabbare medan prov och tester i
hög utsträckning minskar effekter av glömska. Resultaten kan tyckas
kontraintuitiva och förvånade nog även forskarna, men de står sig vid
ytterligare prövningar.
Det material som används vid studierna har dels varit
faktamaterial dels innehållsrika texter av samma slag som ingår i
skolundervisningen. Traditionell inlärning, inläsning och bearbetning av
material som vid hemskrivningar
skapar inte samma kognitiva aktivitet hos eleven som uppgifter vid ett
prov. Då måste eleven själv hämta fram sina kunskaper ur långtidsminnet,
bearbeta dem och formulera dem. Allt detta gör att överblick och
områdeskännedom ökar och vidmakthålls. Dessutom är prov eller tester mer
tidsbesparande än annan inlärning och ger därmed utrymme för andra
aktiviteter.
För att sammanfatta: Upprepade studier visar att ett eller
flera tester eller kunskapstest på ett
visst ämnesområdes vidmakthåller kunskapsmassor bättre och
under längre tid än upprepade studier av samma text. Kunskapsprov mäter inte
bara kunskaper utan befäster dem också. Detta går på tvärs med rådande
ideologier om betyg, prov och tester i svensk skola.
Här är några referenser som ovanstående inlägg bygger på:
Karpicke, J.D. & Roediger III, H.L. (2007). Repeated retrieval during learning is
the key to long-term retention. Journal on Memory and Language , 57, 151-162
Roediger III, H.L. & Karpicke, J.D. (2006). The Power of
Testing Memory. Basic Research and Implications for Educational Practice. Perspectives
on Psychological Science, 1, 181-210
Roediger III, H.L. & Karpicke, J.D. (2005).
Test-Enhanced Learning. Taking Memory Tests
Improves Long-term Retention. Psychological Science, 17, 250-255
Bertil,
SvaraRaderaJag tror på att undervisa med frågor, något som kommer från Sokrates redan. En metodik som sen har utvecklats av Eric Mazur vid Harvard i form av Peer instruction. Metodiken innebär att man som lärare ställer en fråga till eleverna. När det är gjort får eleverna en kort stund (ca 1-2 minuter på sig) att formulera ett individuellt svar under tystnad (viktigt att de får fram ett svar själva). Eleverna svarar på frågan. Om det är flervalsfrågor kan man använda mentometrar. Efter att de svarat får eleverna diskutera frågan. Därefter får de svara igen på frågan.
Även om jag inte har prov som examinationsform i undervisningen (vilket dock kan erbjudas för de elever som vill ha det) så har jag i grund och botten en form av kunskapstest, fast utspridd över hela läsåret och i vardagen och inte vid enstaka tillfällen. Fredrik
Tack för länken hit, Bertil. Jag har svarat dig i en kommentar till det aktuella inlägget på Flumpebloggen.
SvaraRaderaMkt intressant inlägg! Har ett antal frågor kopplat till ämnet prov:
SvaraRadera1) Vad anser du om eventuella samband mellan stress och prov? Finns det studier gjorda för att undersöka sambandet mellan stress och prov i grundskolan?
2)Vad anser du om betygsättning längre ner i åldrarna och medföljande prov?
3) Vad bör göras för att prov inte ska uppfattas som aversiva? Hur göra för att barnen inte ska bli alltför prestationsinriktade? Spontant tänker vi att det viktigaste är att de första proven som eleverna gör bör uppfattas som positiva upplevelser för att man i framtida prov ska kunna gå in med ett "gott självförtroende" och att stressen inte ska påverka inkodning, lagring och framplockning.
/ pfl-gänget
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera