För den som är intresserad av individens kognitiva relation
till omgivningen och all information som finns där och då även hyser ett
intresse för pedagogik finns nu en utomordentlig bo att köpa: Daniel
Kahneman, en amerikansk psykolog och
nobelpristagare, har i sin nyligen utgivna bok Tänka, snabbt och
långsamt (Volante förlag) sammanfattat
ungefär trettio års summerade kunskaper i kognitiv psykologi. Den har redan
recenserats i flera stora tidningar.
Som jag tidigare påpekat tycker jag det är märkligt att
lärarstudenter läser så mycket pedagogik och didaktik och så pass lite
psykologi. Att följa med i psykologin snabba utveckling borde höra till
lärarutbildningens plikter. Kahneman belyser på ett pedagogiskt utmärkt sätt
hur vi tar in information, behåller den, plockar fram den och även förvanskar
den. Allt detta är av centralt intresse för pedagoger. Många
pedagoger har en hög tilltro till icke-psykologiska idéer i sammanhang som måste betecknas som
mycket psykologiskt relevanta.
Lärande sker i hög utsträckning på ett omedvetet plan. Det
som kallas intuition har en faktisk bakgrund i vårt sätt att bearbeta
information utifrån. Vårt intag av information pågår ständigt, även i sovande
tillstånd om än då med mindre effektivitet, och sker då utan att vårt kritiska
tänkande är inkopplat. Skeenden som då registreras innebär också att
lärandeprocesser äger rum på ett omedvetet plan. Så sker t.ex. med språk,
vilket senast har påvisats i en utmärkt avhandling av Julia Uddén från
Karolinska institutet. Denna omedvetna bearbetning ersätts ofta av en medveten kritiskt fungerande, kontrollerad
bearbetning som är ansträngande och mödosam, jämfört med den omedvetna, automatiserade. För
pedagoger bör det vara av största intresse att ta del av dessa landvinningar eftersom
de kan bidra till förståelsen av en mängd felaktigheter vi alla begår när vi
agerar i vardagen.
En felslut som vi alla känner igen är den som Kahneman
tidigt observerade hos sig själv och andra när han och hans nu bortgångne
kollega Tversky satt på en restaurang i en liten fransk stad. De hade just
anlänt till staden och hade satt sig för att äta en bit. Maten var mycket god
och då sade den ene forskaren till den andre: ”Vilka fina restauranter de har i
den här stan!”. Detta, menar Kahneman, är ett exempel på snabba felaktiga
slutsatser som vi drar, i det här fallet grundat på ett alltför lite
beslutsunderlag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar