En andra
läsning av en bok.
Anne-Marie
Körling är en mycket flitig bloggare som främst tar upp ämnen inom skolans
värld. Hon väcker mycket positiva reaktioner men det finns också många kritiker.
Sedan jag kritiserat hennes enligt min mening blomsterhöljda språk och lite
repetitiva ansats har människor hört av sig på olika sätt till mig. De positiva
har varit mer öppna med sina åsikter, några har kommenterat på min blogg eller
annorledes. De negativa har ibland varit anonyma och i första hand mejlat till
mig och uttryckt samförstånd. Till och med bloggare som utåt varit svagt
positiva eller neutrala till Körling har hört av sig på det sättet. Det är uppenbarligen
och utmanande med Körling, hennes åsikter och hennes framtoning. Flera har
uppmanat mig till kamp mot det verbösa blomsterspråket i allmänhet, medan andra
tydligen anser att sättet att skriva är så heligt så att det inte får angripas.
Jag är mer liberal och tycker nog att även sådant nedtecknat, som av läsaren
uppfattas som dunkelt, kan få ifrågasättas. Boken är ett uppenbart om än inte
intellektuellt försvar för den progressivism som präglat svensk
skolundervisning och skolforskning under ett antal år.
I sin bok Nu
ler Vygotskij framlägger
Ann-Marie Körling sin syn på skolan. Boken spänner över vida områden. Det märks
att det är en entusiastisk pedagog som skrivit den. Boken har en vänlig ton och
kan sägas vara lättläst om man klarar av den repetitiva, en aning sökta stilen
som gärna vidareutvecklar samma tanke i många ord. Det blir ett slags
effektsökeri som kan störa själva läsandet, speciellt för dem som söker
substans i det skrivna. Körling framstår således i boken som en mycket
representativ figur för proggskolan, den som nu förhoppingsvis sakta håller på
att ersättas med en mer strukturerad och meningsfullt kravfylld skola. Körling
för fram många typiska tankar; hon vill t.ex. inte gå in i rätt-felkultur, som
hon uttrycker det. Elevernas alster ska inte rättas utan eventuella fel ska på
annat sätt framkomma i undervisningen. I en rätt-felkultur hämmas lärandet,
menar författaren. Körling skriver att hon ser nuet i elevernas arbeten och
låter eleverna påverka kommande lektioner för att de där ska bli medvetna om
sina tillkortakommanden. Man kan säga att ett stort ömmande för eleverna är en
viktig del av Körlings undervisningsstil. Körling är dock ofta mycket oklar i
sina skrivningar. Hon talar om det tysta klassrummet – men det står aldrig
riktigt klart om detta är ont eller gott. Körling har dessutom en
esoterisk syn på fostran: ”I stället för tillrättavisande behövs en stor dos av
tilltro till elevernas förmåga att relatera, samspela och lära.” Läraren kräver
tystnad utan att ha något att ge i tystnaden, menar författaren. Lärare kan
inte vara kompisar och i nästa stund hindra eleverna från att lära ihop, skapa
fusk av samarbeten och säga nej till dem som hjälper varandra, menar Körling.
Men å andra sidan säger hon bestämt nej till suddgummin i klassrummet.
Författaren vill nämligen kunna följa eleverna lärandeprocess och därför
måste stegen mot ett rätt svar bevaras för hennes analys. Det finns alltså
gränser för friheten. Det finns flera motsägelser i boken.
Körling
tycker inte att lärandet i sig är harmoniskt utan att harmonin inträffar
när kunskapen väl är tillägnad. Hon går därmed emot alla dem som säger att
lärandet ska vara roligt eller, som Peter Gärdenfors säger, att det idealt sker
med glatt humör. Detta är nog närmast en lek med ord och en del av den mystik
som många pedagoger gärna vill omge lärandet med. Det är klart att lärandet kan
vara befriande och roligt, medan det ibland kan vara segt och jobbigt, men
förenat med disharmoni är det väl inte annat än i undantagsfall, enligt min
uppfattning. Avståndet mellan gammal kunskap och ny blivande kunskap ska ju
vara lagom stor så att eleven blir inspirerad och minst av allt känner sig
disharmonisk.
Ordet
demokrati förekommer riktligt i Körlings alster. I slutet av boken ”bråkar” hon
med begreppet demokrati på sitt eget ordlekssätt. Men inte klarnar begreppet
för det. Det hela går ut på att demokrati är sådant vi gör tillsammans, om jag
uppfattat det rätt. Hanterandet av detta begrepp är typiskt för Körlings
sätt att närma sig de ämnen hon tar upp. Demokratibegreppet kletas ut till att
betyda allt gott. Där är Körling verkligen påverkad av den moderna skoldebatten.
Hon ställer många frågor som verkligen är berättigade. Frågorna ställs på
mångordiga, repetitiva sätt men svaren uteblir oftast eller består i långa
utläggningar om hur det idealt bör vara.
Boken är i
högsta grad deskriptiv med ett språk som är personligt och välkänt från
Körlings blogg. Den verksamma läraren får inte många direkta tips utan får
snarast själv söka hjälp med praktiska svårigheter i vardagsarbetet bland orden
i texten. Boken består dock i ett rikt blomsterspråk som kan skymma budskapet
för många läsare. Jag vet inte
varför Körling stofferar ut sitt budskap så, men hon önskar förmodligen ge sitt
verk en litterär prägel, och det är kanske lovvärt. Det tycks dock vara så att
många människor hyllar hennes sätt att skriva. Det finns sådana som beskriver
hennes språk som musik och då är det nog så för dem. Men nya kunskaper kan inte
gärna dessa människor söka eller finna i boken.
Ordet
vetenskap finns inte i index och knappast heller i texten. Istället är det de
personliga erfarenheterna som får visa vad som är korrekt. Endast
Vygotskij åberopas, både i titel och i text. Körling anser hans idéer vara
grunden för lärandeprocessers lyckosamma utgång, Det är scaffolding som gäller och det är nog ett gott
sätt att se det på. Jag vet inte hur Vygotskij skulle uppfatta Körlings
klassrumspolitik, men i stort stämmer väl hans tankar överens med hennes
ageranden. Jag vet dock inte hur Vygotskij skulle ställa sig till förbudet att
sudda ut elevernas tidigare fel, något som Körling gett order om i
klassrummet...
Det
postmodernistiska arvet brukar gå hand i hand med den svajiga uttrycksstil som
Körling har. Mycket riktigt antyder hon på ett ställe att facit ska man inte
bry sig så mycket om. Hon uppmanar en elev att gå in i en dialog med den som
gjort facit om vem som har rätt. Detta synsätt präglar knappast hela boken,
men det finns där och det har både goda och onda sidor. Det relativistiska
draget hos postmodernismen är lockande och förföriskt men samtidigt farligt vid
kunskapsinhämtande. Körlings bok
är oerhört nypedagogisk i den meningen att den förlustar sig i ord och knappast
ger luft åt några väsentliga insikter eller kunskaper. Man står där helt enkelt
med en bok efter läsandet.
Några
viktiga ord för Körling är utmaning och kommunikation. Det är en mycket tilltalande
bild hon ger av klassrumsarbetet, som många nog kommer att tycka är både
informativt, lärorikt och lugnande. Boken är som jag sade lite snårig men har
också ett språk som kan vara väldigt lättflytande, vilket låter som en paradox
och också är det.
Ni kan nog
kommentera boken på Anne-Marie Körlings blogg, korlingsord.se
. Men är ni kritiska är risken
stor att ni inte ses med blida ögon.
Det finns en ambivalens i Körlings bok men den är inte större än den som drabbat hela skolan. Motsättningen mellan att möta alla elever där de är och att ha höga mål för socialisering och kunskaper är en svårknäckt nöt. Det kan väl verka tunt att luta sig mot en vetenskaplig källa, Vygotski, men samtidigt ger denna källa mer ledning än det mesta annat när det gäller att knäcka just denna nöt.
SvaraRaderaKörling har också sedan länge gått i bräschen för att relationer byggs bäst, elever möts effektivast där de är genom att vi fokuserar på innehållet. Detta är att våga och att vidareutveckla i en skolvärld med ett katastrofalt överfokus på metod. Abotatatis!
Det som kan uppfattas som repetitivt är ett sätt att få fram den mängder av nyanser det finns i att möta så många olika behov samtidigt.
Svensk skola har drabbat av aboutatatis"
Radera