söndag 5 augusti 2012

Är lärare fantastiska?

Jag undrar mycket om det blomsterspråk som ofta används om våra lärare av andra lärare i skoldebatten. ´Fantastiska lärare´ är ett vanligt uttryck och ibland talas det om ´extremt skickliga lärare´. Med tanke på hur svårt det i andra sammanhang sägs vara att bedöma lärares kompetens verkar det mer vara ett argumentativt knep att tillskriva lärare närmast överjordiska kvaliteter. Lärare är vanliga människor som har fel och brister och många av dem kommer dessutom från en utbildning som inte varit den allra bästa. En del kom dessutom in på sin lärarutbildning med dåliga förkunskaper.

Jag tror att kringresursernas roll för elevernas svaga skolresultat överbetonas, vilket är mänskligt för annars skulle ju lärare få ta sitt ansvar. Och när SKL och kringresurser har avverkats verkar det inte finnas någon del av ansvaret kvar för lärarna. Det tycker jag tyder på en brist på nyansering. Självklart finns det brister även hos lärarkollektivet.

När elever berättar om att sena ankomster inte redovisas, resultaten på omprov inte förbättras, mobiler används på lektionerna och läraren får höra glåpord så kan man ju fråga sig vems fel detta är? SKL, brist på kringresurser eller någon annanstans? Det kan ju inte vara en fullt kompetent lärare som tillåter allt detta. Man kan inte gå alltför långt i verklighetsförfalskning för att skydda den egna kåren. Men i den fackliga stridens hetta gör man gärna det. Det vore mycket bättre om lärarkåren öppet medgav att det finns missförhållanden som är att hänföra till egna kolleger. Inte förrän då kan
diskussionerna leda till fruktbara resultat i vår faktiska verklighet.

11 kommentarer:

  1. Håller med...

    Jag störs också av dessa övertoner, därför att de drar uppmärksamheten bort från vad det innebär att vara lärare. Det är inte att vara fantastisk, utan att uppfylla ett uppdrag. Men, jag tror att när en yrkesgrupp blivit så kritiserad som lärarna har blivit under så lång tid, att det är ett sätt att försöka få tillbaka någon slags känsla av värde. Nu är det iofs inte bara lärare som talar om extremt skickliga lärare och att dessa behövs.

    SvaraRadera
  2. Hej Bertil - läser gärna din blogg, men det har blivit helt omöjligt i min Iphone efter den nya designen på sidan. Något att tänka på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också jätteproblem och inte bara från iPhone

      Radera
    2. Är det bättre med detta upplägg?

      Radera
    3. Nej, jag måste uppdatera sidan flera gånger innan jag får fram kommentarerna... Tror det är själva designen som inte fungerar för alla.

      Radera
    4. Nu funkar det perfekt i iPhone! Tack!

      Radera
  3. Jag kan hålla med om att den här polariseringen att lärare är fantastiska eller usla är rent töntig. SKL hävdar att bara 10% av lärarna presterar tillräckligt bra för att få rejäla lönepåslag och lärarna svarar med en hel serie blogginlägg som handlar om det engagemang, elevfokus och

    SvaraRadera
  4. ... kreativitet som hjälper svenska elever.

    Det är en mycket ovanlig situation på arbetsmarknaden. Normalt är arbetsgivare mycket försiktiga med att säga något annat än positiva saker om sina medarbetare och arbetstagare avstår från allt som ligger i närheten av skryt.

    SvaraRadera
  5. Att individer använder olika begrepp på ett godtyckligt eller överkosmetiskt sätt är ingen ny företeelse. I fallet ”lärare” används detta som en retorisk plattityd liksom meningen ”vårt fantastiska land”. Problemet uppstår när plattityden tillämpas för att standardisera en hel kårkompetens och för att söka problematiken utanför den egna kompetenshorisonten. Men man bör inte vara naiv och tror att kompetensidealiseringen enbart avser lärarna. Samma princip gäller eleverna, rektorerna och föräldrarna. Alla kan alltså vara ”fantastiska” beroende på det politiskt korrekta syftet i utsagan.

    Tankeproceduren är ganska enkel, om A (våra lärare är fantastiska) så B (felet föreligger i det som är mindre ”fantastiskt”). Om A (våra elever är fantastiska) så B (felet föreligger i det som är mindre fantastiskt) osv. Denna procedur skiljer sig ej från: om A (vårt land är fantastiskt) så B (felet föreligger hos de andra).

    Som jag har poängterat i ett par tidigare inlägg är det ytterst angeläget att öppna en diskussion kring vad vi menar med kompetens hos läraren och vilken är den specifika konnotation som bör känneteckna alla lärare (kompetenta lärare). Ena annan fråga är vem som utvärderar kompetensen (rektor, elever, föräldrar) och utifrån vilka premisser.

    Med utgångspunkt i min egen lärarempiri och undervisningar vill jag hävda att det är just de mest kompetenta (egentligt kompetenta som följer en konsekvent värdegrund, är ämnesskickliga, vägrar skenhöja betygen och bygger elevernas kunskaper och fostran på långsikt) som möter de svåraste motgångarna. Frågan är inte om hur mycket kompetens det finns ”därute” utan snarare vilken kompetens bedömer vad. Det är inte alls säkert att en lärare som inte tillåter mobiltelefoner i klassrummet, tar avstånd från glåpord och redovisar sen ankomst klassas som en kompetent lärare från rektorns, elevs, fackets eller föräldrarnas betraktelse. Och detta även om det borde vara en självklarhet.

    Därmed bör vi med mod, styrka och intellektuell omutbarhet fördjupa oss i aspekten kompetens och dess kännetecken och det bör vi göra nu!

    Konstantin Meleounis

    SvaraRadera