fredag 10 augusti 2012

Vi lever på halvlögner allihopa!

Jag har alltmer börjat undra vad det är för människor som tillverkar reklam i olika medier. Det som utmärker en myckenhet av reklam är faktiskt halvlögner, överdrifter och brist på reell information om den aktuella produkten. Värktabletter sägs direkt hitta till det onda stället, skönhetsmedels effekt visar i före-efterbilder, där modellen alltid ler och framställs i bättre sken i efter-bilden, bilannonser överdriver bilarnas storlek och veckotidningarnas löpsedlar förvanskar på ett illistigt sätt vad som egentligen står inne i tidningen. Exemplen finns överallt och alltid. Ett nytt hälsokostpreparat Iberogast (mot irriterad tjocktarm) lanseras i helsidesannonser i dagspressen. Referenser till några vetenskapliga artiklar anges med minsta möjliga typsnitt och i förvirrad form längst ner i texten.  De ansvariga menar att kunderna i alla fall inte är intresserade av sådan information!

Företagen är inte heller speciellt intresserade att bistå med verklig information. Jag skrev till ett par läkemedelsföretag och frågade efter vetenskaplig dokumentation (bl.a. Eeze Spray, ett liniment avsett att lindra ytlig smärta). Inget svar. En annan egendomlighet är att reklammakarna försöker få oss att tänka att vi sparar pengar om vi köper en prissänkt produkt. I praktiken synonyma preparat säljs ofta under två olika namn av samma företag (näsdroppsmärkena Nezeril och Nasin), där det ena annonseras mycket och är dyrare och det andra smygs fram som billighetsalternativ. På det viset når man både den som tror att pris säger något om kvalitet och den som är prismedveten. Ingenstans sägs naturligtvis i annonser om Nezeril att ett billigare alternativ finns.

Vi har vant oss vid att reklam ska vara så här. Man kan fråga sig om vårt välstånd bygger så mycket på konsumtion att vi måste stå ut med att ständigt bli föremål för denna marknadsföring med sina överdrivna löften och falska budskap.

Min fråga i början var vad det är för människor som producerar allt detta och hittar på nya knep för att få oss att konsumera. Jag tror mig veta att det är helt vanliga människor som du och jag, som behöver få sin utkomst för att bl.a. betala för sin överdrivna konsumtion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar