Jag blir ofta irriterad på dem som drar fakta i smutsen. De säger att upprepandet av faktakunskaper inte är riktiga kunskaper, utan bara utantillärda mekaniska kunskaper.
Ni som tycker illa om trista fakta får en enkel uppgift nu:
Beskriv Karl XII:s tid med egna ord (faktakunskaper förbjudna!).
Ni som tycker illa om trista fakta får en enkel uppgift nu:
Beskriv Karl XII:s tid med egna ord (faktakunskaper förbjudna!).
Bertil, du får verkligen fram ditt budskap här. Jag har färdighetsämnen och reagerar därför mot faktakritiken ur den vinkeln. Det vi har blivit sämre på i internationella undersökningar är ju inte fakta utan färdigheter. Men du har förstås helt rätt i att faktakunskaper också är värdefulla.
SvaraRaderaFaktakunskaper har sin arena såklart. Problemet är väl att om man inte är historiker tillyrket så har man ingen användning av att upprepa fakta om Karl den XII. Det är väl det som diskuteras - vad man ska prioritera. Det är altid en svår fråga eftersom de som brinner för sina ämnen tycker ju att just deras ämnen är oumbärliga och viktigast. Problemet just nu är väl att vi går mot att förstå kunskap som "det som kan mätas" och om det blir så är det inte det som jag vill att utbildningssystemet ska skicka med våra barn och ungdomar in i framtiden. Varje dag lär vi oss nya saker och varje dag förändras världen omkring oss. Hur hanterar vi det och följer med, hur lär vi oss att skapa erfarenheter och hur bygger vi ett samhälle där vi tillsammans (med alla våra olikheter) kan leva och verka?
SvaraRaderahttp://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund/demokrati_som_uppdrag/2.2264/sokratiska-samtal-starker-analysformagan-1.135612
SvaraRaderaSå här...
@Linda
SvaraRaderaVad tycker du att en svensk skolelev som går ut åk 9 ska kunna om Karl XII?
Så här Bertil. Jag vill att en niondeklassare ska veta hur samhället idag är uppbyggt i Sverige (men även i andra länder, olika former av styre-demokrati-diktatur osv.) Jag vill att vi utgår från den problematik som vi har idag och sedan söker historien för dem.
SvaraRaderaJag tror på något sätt att för att förstå varför det är viktigt att känna till sin historia och lära av den så måste man börja i det som ligger när en.
Jag tror också att det är viktigare att diskutera och tala om hur den fakta som finns om Karl den XII har kommit till, vem som har skrivit den och hur dåtidens syn på kungligheter påverkade det man skrev om dem samt koppla detta till kontexten vi lever i idag och hur den påverkar vad vi skriver som vår historia.
Jag tror på historia i ett samanhang där "faktakunskaper" blir en port till att förstå samband- till att se på det samhälle vi lever i med andra ögon. Jag tror aldrig att utantill-inlärning och repetion kan ge någon en insikt om något.
Att lära sig "allt" i skolan är omöjligt. Det vi borde lära och inspirera unga till är att vilja lära sig nya saker, att stå ödmjuka inför hur lite vi vet och förstå att allt vi gjort och hur vi utvecklats bygger på det andra gjort före oss.
Vem bestämmer vilka människor som varit viktiga för historien? Hur kan vi lära om andra än männens historia syn/utgångspunkt på världen?
Jag önskar att nioendeklassarna lär sig något mer om Karl den XII än det man kan googla sig fram till på Wikipedia....
Så tänker jag....
@Linda
SvaraRaderaDitt svar har inte så mycket innehåll. Men du menar att fakta behövs. Varför tror du alltid att fakta har att göra med utantillinlärning. Fakta kommer med som naturliga hållpunkter när man redogör för en process eller ett skeende.
Är det viktigt att veta att Karl XII funnits?
Är det viktigt att veta att han var en krigarkung?
Är det viktigt att veta att folket utarmades under hans krig?
Du kan aldrig komma undan fakta. Dessa förändras sällan genom historiens gång, möjligen synen på dem.
Vilken träffande uppmaning/utmaning!
SvaraRaderaJag tror att innantillkunskaper ger oss en tro på oss själva, något vi kan känna oss stolta över. Det är till exempel supercoolt att kunna recitera en dikt eller komma ihåg vad presidenter, huvudstäder och kända klassiska verk heter.
Dessutom tror jag att vi behöver en hel del innantillkunskaper för att klara av att se samband, göra jämförelser och dra slutsatser. Måste vi slå upp alla fakta hela tiden, kan vi bildligt uttryckt inte "tänka längre än näsan räcker".