tag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post8637813309687081104..comments2019-12-11T08:14:11.846+01:00Comments on Kritisk insyn: Körlings bok om skolan igenBertil Törestadhttp://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-7274865604736180672012-08-21T07:38:36.263+02:002012-08-21T07:38:36.263+02:00Svensk skola har drabbat av aboutatatis"Svensk skola har drabbat av aboutatatis"Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-4919953620593281662012-08-21T07:36:38.765+02:002012-08-21T07:36:38.765+02:00Det finns en ambivalens i Körlings bok men den är ...Det finns en ambivalens i Körlings bok men den är inte större än den som drabbat hela skolan. Motsättningen mellan att möta alla elever där de är och att ha höga mål för socialisering och kunskaper är en svårknäckt nöt. Det kan väl verka tunt att luta sig mot en vetenskaplig källa, Vygotski, men samtidigt ger denna källa mer ledning än det mesta annat när det gäller att knäcka just denna nöt.<br /><br />Körling har också sedan länge gått i bräschen för att relationer byggs bäst, elever möts effektivast där de är genom att vi fokuserar på innehållet. Detta är att våga och att vidareutveckla i en skolvärld med ett katastrofalt överfokus på metod. Abotatatis!<br /><br />Det som kan uppfattas som repetitivt är ett sätt att få fram den mängder av nyanser det finns i att möta så många olika behov samtidigt.Jan Lenanderhttps://www.blogger.com/profile/11592870965001647768noreply@blogger.com