Anne-Marie Körling tipsar om en
artikel av Per T Ohlsson som skulle kunna vara underlag för diskussioner.
Jag håller med henne nästan helt. En kommission som utreder skolan ordentligt
behövs verkligen, även om jag tycker att inslaget av
ämneskompetenta personer skulle vara bredare. Så borde t.ex. psykologi
uppmärksammas i både lärarutbildningen och i skolans vardag. Per T Ohlssons idé
att pedagoger skulle uteslutas från möjligheterna att påverka resultaten av en
sådan stor utredning är självklar. De har gjort så stor skada redan att Peter
Englunds ord, citerade i artikeln, är mitt i prick:
"skolan /har/ förvandlats till ett övningsfält för
”karriärkåta reformpedagoger, där de kunnat provskjuta det senaste flummet” med
”vanligt folks barn” som måltavlor.
Jag kan nog inte annat än hålla med om Peter Englunds formulering. Baserat på någon liten grupp elevers behov och oftast rent kvalitativ forskning har stora reformer föreslagits som helt missar hur den stora majoriteten elever ska lära sig på ett effektivt sätt.
SvaraRaderaSen ska förstås inte en skolkommission arbeta utan forskningsgrund men det finns ju mycket att hämta från andra länder och andra discipliner än den pedagogiska.
Fullständigt enig!
SvaraRaderaDet måste satsas på kvalitet och ställas krav, något vi saknar i dagens skola.
Sveriges framtid kan endast baseras på "kunskaps industri" vi kommer aldrig att bli ett produktionsland igen och därmed måste vi säkra tillgång på välutbildade människor.
Underbart citat! Undrar om Kräksmark läser detta?
SvaraRadera