Amygdala heter en
liten del av hjärnan som har befunnits vara aktiv när vi värderar vår omvärld
som negativ eller positiv. Hjärnan reagerar starkare på negativa företeelser än
positiva. Hjärnan reagerar innan vi hunnit bli medvetna om det och det är
därför vi plötsligt kan uppleva obehag eller välbehag utan att veta varför. Attityder är ett begrepp som just avser att påvisa människors
värderingar av skilda ting i omgivningen. Det kan vara produkter, kyrkan,
fotboll, partier eller personer. För att mäta attityders riktning och styrka
använder man oftast frågeformulär där folk få ta ställning till frågor som har
att göra med den aktuella attityden. De svar man får bearbetas så att man kan
få siffror som visar attitydens riktning (negativ eller positiv) och styrka
(intensitet).
En attityd anses bestå av känslor, tankar och sätt att
beteendemässigt förhålla sig till objektet av intresse. Den viktigaste
komponenten är den emotionella. Attityder gentemot olika skeenden i vår omvärld
spelar en viktig roll för hur vi handskas med tillvaron. I många frågor har vi
inte någon uttalad inställning. Detta utnyttjas av reklambranschen för att få
oss att se positivt på nya produkter. Man kopplar då ihop produkten med något
naturligt positivt så att produkten idealt sedan automatiskt ska ge upphov till
positiva tankar och känslor.
Ofta hör man i media politiker uttala sig om något problem i
samhället och då säga att det hela är en fråga om att ändra attityder. Det
låter sig lätt sägas. Att ändra någons inställning i en fråga är svårt,
speciellt om den människan är väldigt engagerad i den aktuella
frågeställningen. Informationskampanjer är oftast misslyckade eftersom
människor i gemen helst läser och lyssnar till sådant som stämmer med deras
egen uppfattning. Hur ska man då göra för att förändra människors attityder?
Ett sätt är att aktualisera en konflikt som kan finnas inom individer. Ta t.ex.
folk som röker. De har en känslomässigt positiv inställning till rökning.
Samtidigt har de säkerligen kunskap om rökningens farlighet. Här finns alltså
en konflikt inom individen mellan emotioner och kognitioner, som benämns kognitiv
dissonans. Sådana konflikter försöker
människor undvika genom att lägga till ytterligare tankar som t.ex. ”Det finns
ju så mycket föroreningar i luften så vad gör det att jag röker” eller ”Min
farfar rökte i hela sitt liv och han blev 90 år”. Men om konflikten
medvetandegörs och stärks på olika sätt kan individen fås att lösa konflikten
genom att sluta röka.
I attitydforskningens barndom trodde man att om man kände
till en människan attityd i en viss fråga så kunde man också i förväg veta hur
hon skulle handla i verkligheten mot det objektet.
Senare fann man att människor kunde säga en sak och sedan
bete helt på tvärs mot sin egen uppgivna attityd. Idag inser man att
attitydfrågor måste vara mer specifika och konkret formulerade om de nu ska
användas i mätningar av attityder.
Men den viktigaste kunskapen när det gäller meningsfullheten
och pålitligheten i attitydforskning är nog den kännedom man nu har om människors
bristande förmåga att
redogöra för sina egna uppfattningar utan att ge efter för
socialt acceptabla svar eller socialt tryck. Dessutom är det ju så att
människors attityder inte är så distinkta och utvecklade i en mängd
frågor. Till detta kommer de nya
rön som kommit angående de många omedvetna processer som styr vårt tänkande,
handlande och känsloliv. Från födseln skapar vi strukturer av våra erfarenheter
och detta styr vår tolkning av världen omkring oss och därmed vårt handlande
och -- våra svar på frågeformulär
och i intervjuer. Vi vill ogärna ändra på våra djupt liggande uppfattningar,
vilka alltså påverkar oss omedvetet. Här
kan man nämna fördomar, som ju
egentligen är en särskild variant av attitydbegreppet. Det man alltså fångar
upp med mätningar av folks attityder eller fördomar är således i stor
utsträckning sådant som man upplever att man bör säga. Mätningar riskerar
alltså att helt missa individens omedvetna föreställningar och bara skrapa fram svar som utgör den sociala fernissa vi
alla bär på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar