En avhandling från Södertörns högskola försöker sig på det omöjliga. Den vill förenkla för studenter som kan tycka att kunskap är för relativistisk och författaren och författaren förordar därför ett synsätt på kunskapen som perspektivisk. Detta innebär att man kan röra sig mellan sinsemellan motstridiga ställen, topos, för att sålunda få ihop en sammansatt bild som visserligen är relativistisk men ändock......perspektivisk.
Eller som författaren själv uttrycker det:
Ett exempel är lärandets karaktär av förhandling där olika synsätt möts och bryts mot varandra och går förändrade därifrån utan att nödvändigtvis landa i samsyn eller horisontsammansmältning för att det ska vara meningsfullt, säger Maria Wolrath Söderberg.
Eller som författaren själv uttrycker det:
Ett exempel är lärandets karaktär av förhandling där olika synsätt möts och bryts mot varandra och går förändrade därifrån utan att nödvändigtvis landa i samsyn eller horisontsammansmältning för att det ska vara meningsfullt, säger Maria Wolrath Söderberg.
SvaraRaderaSubjektiva synpunkter är nu omvandlade
till perspektivisk kunskap. Det finns
alltså en alternativ intelligens.
( T Danielsson)
Que? Fattar noll
SvaraRaderaSödertörn låter som en tråkig högskola med mängder av åsikter och ingen struktur för att sortera dem. Dödskallemärkning på den för de som vill använda sitt studielån till något bra.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera