torsdag 5 april 2012

När elever bedöms...

 
Säg att ni sitter i lärarrummet och diskuterar en elev. Några lärare är inbegripna i diskussionen
och alla är överens om att det behövs extra åtgärder för att elever ska få styrfart genom skolarbetet. Eftersom ni är överens är det mycket lätt att tro att ni i någon mening också har rätt. Men så är det ju inte alltid. För att tala i statistiska termer har ni då en mycket hög grad av medbedömarreliabilitet.  Om ni senare får reda på ytterligare ting som mer objektivt stöder ert beslut då kan ni säga att ert beslut också var valitt, dvs. med sanningen överensstämmande.
Att vara överens betyder alltså inte med naturnödvändighet att ni har gjort en riktig bedömning.

Speciellt i grupper av läkare, lärare och andra personalgrupper där människor arbetat länge tillsammans blir det gärna så att man blir överens väldigt lätt. Det är skönt att vara överens, eller hur? Man behöver inte vara orolig, för alla tyckte ju som jag. För att motarbeta denna önskan att ständigt vara överens kan man låta en person vara djävulens advokat i viktiga frågor. Den personen ska då försöka sticka hål på den gemensamma fasaden så att den eniga gruppen tvingas uppbåda argument för sin hållning. Det är ofta en lärorik och chockerande övning.

4 kommentarer:

  1. Tänk vad viktigt det blir då att lärare arbetar tillsammans i lag både för att en lärares subjektiva bedömning inte ska "drabba" eleven samt för att lärare som tycker olika (viktigt) ska kunna argumentera och dela sina tankar för att lära mer av varandra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, om ämneslag hade funnits i stället för arbetslag.

      Jan Sj

      Radera
  2. Jo, korrekt. Utmärkta medel i forskningssammanhang. Men validitet finns av ett flertal valörer. Inte så svårt, exempelvis , för en Herr Skolinspektör att hävda "face-validity" med sin egen sanktionerade auktoritet ställd sida vid sida med den proletariserade lärarkår som vanemässigt avfärdats som idioter av Jan Björklund, Hans Bergström, Bertil Törestad m.fl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med ett mindre onyanserat ordval och med ett bättre språk
      samt en bättre kunskap om vad olika typer av validitet
      egentligen innebär hade du faktiskt nästan prickat rtt.

      Radera