Många pedagoger är emot betyg i skolan pga att vissa elever
då känner sig misslyckade. Min uppfattning är att vi talar på ett felaktigt
sätt när elevers misslyckande kommer på tal. Oftast menar vi då att en elev
presterar sämre än andra. Ett sådant resonemang drivet till sin spets skulle ju
innebära att alla elever i en klass, utom den bästa, skulle vara misslyckade. Enligt
min mening är det ett fullkomligt felaktigt sätt att resonera, vilket innebär
att vi ställer upp på tankarna om tävling och jämförelse mellan eleverna. Låt
oss i ställe börja värdera eleverna i förhållande till deras tidigare
prestationer och tona ner jämförelseperspektivet. Dock måste eleverna få reda
på om de behöver kraft förbättra sina kunskaper eller om de är mycket bra.
Intraindividuella jämförelser först men sedan också en
försiktig realitetsanpassning så att eleverna känner till sin relativa nivå i
åldersgruppen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar