Pia Rosander, Lunds universitet och högskolan i Kristianstad
har gjort ett gott jobb i sin avhandling som behandlar olika prediktorer för
akademisk framgång. Förutom IQ använder hon personlighetsdrag och lärstilar som
oberoende variabler. Hennes genomgång av intelligensforskning och
personlighetsforskning är verkligen grundlig och nästan heltäckande.
Rosanders förnämsta fynd är att både intelligens och
personlighetsfaktorer påverkar en students akademiska resultat. När det gäller
personlighet förlitar hon sig helt på den numer dominerande s.k. Big
5-modellen, vilken inkluderar följande personlighetsdrag: Öppenhet, Plikttrogenhet, Utåtriktning,
Vänlighet, Neuroticism. Det är
plikttrogenhet som Rosander finner korrelerar högt med akademisk framgång tillsammans
med intelligenskvot. Dessutom befinns studenters lärstilar på ett mer
komplicerat sätt vara kopplade till studieframgång.
Rosander bygger sin framställning på den s.k.
traitpsykologin (trait= egenskap på engelska), dvs. individers egenskaper på en
hög abstraktionsnivå är med i resonemangen. Traitpsykologin bygger på att de
beteenden som är nära kopplade till vissa egenskaper är stabila över tid och
för varje individ oförändrade över situationer. Detta gör att trait-psykologin
i praktiken är en förenkling av verkligheten eftersom externa förhållanden inte
räknas som påverkansfaktorer när det gäller beteenden och därmed deras
bakomliggande egenskaper. Dessutom har Big 5-modellen den svagheten att den
egentligen borde heta Big 30, eftersom var och en av de fem stora egenskaperna
består av sex fasetter. Pliktrogenhet, som då Rosander visar har samband med
akademisk framgång, bygger i sin tur på följande fasetter: hårt arbetande,
välorganiserad, punktlig, ambitiös, noggrann och uthållig. Med ens kanske resultatet
då inte framstår som så förvånande. Tanken att en student som är framgångsrik
skulle kunna vara motsatsen till dessa fasetter, dvs. inte komma i tid, oambitiös, föga uthållig, oorganiserad, inte
gilla att arbeta och slarvig förefaller ju egendomlig.
Lärstilar är ett omdiskuterat område och de tämligen
otydliga resultat som Rosander får fram är inte värda att ta på allvar förrän
de har reproducerats. Samma gäller diskussionen om att kvinnor ofta drivs att prestera på grund av oro och ångest för
att misslyckas. Dessa påståenden torde också behöva replikeras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar