Skolverket skriver på sin
hemsida följande hur man ökar pålitligheten i bedömningar:
”För att bedömningen ska bli likvärdig fordras
i provsammanhang sambedömning. Genom att bedöma
tillsammans, byta elevlösningar, jämföra och diskutera varandras bedömningar
åstadkoms en högre grad av bedömaröverensstämmelse eller interbedömarreliabilitet.”
Detta är i lång stycken fel. Hög
reliabilitet innebär att en
bedömning är säkert gjord, med precision och ackuratess. Det kan gälla en
mätning eller en diagnos eller prognos. När flera människor ska bedöma
någonting föreslås i texten ovan sambedömning.
Det är ett farligt förslag. Om några personer tillsammans diskuterar en
elevs betyg eller fattar något annat beslut i samråd och kommer fram till samma
resultat så innebär detta inte hög reliabilitet. Hög interbedömarreliabilitet
innebär att flera personer oberoende av varandra kommit fram till samma
resultat. Detta i sin tur innebär inte att man uppnått någon korrekt bedömning,
bara att man varit överens - och kanske
haft fel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar