-->
Gunnel Thydell skriver i en Newsmillartikel 130214 om
ovetenskaplighet i skolans värld. Det är bra att någon tar upp kopplingen
vetenskap-skola. Det är nämligen så att om det är något som bedrivs utan
forskningsanknytning så är det utbildningsarbete. Skälen till det är flera och komplicerade men
några viktiga bidrag till dessa brister finns i lärarutbildningen, där
kunskapsbegreppet urholkas och de nya lärarna därför ofta kommer ut med en
förvrängd syn
på metodologiskt tänkande och på vad som är forskning.
Dessutom har under flera år kraven på lärarstudenterna varit låga och det har
varit mycket lätt att bli antagen till utbildningen. Till detta kommer en skolforskning som
oftast är så esoterisk och skolfrånvänd att ingen yrkesverksam lärare kan dra
någon nytta av den. Man kan tydligt se den svaga vetenskapliga kopplingen i
lärarkandidaternas examensuppsatser, som ofta är enkla intervjustudier utan
klart syfte. Sällan görs där någon mer forskningsliknande insats och det beror
just på den ringa
kunskap de erhållit under sin utbildning.
Thydell är emot betyg och mätning men absolut för lärarnas
utvärdering av undervisningen. Skälen till betygsmotståndet är att det inte
leder till ökad kvalitet och likvärdighet i skolan. Jag skulle vilja hävda att
betygssättning varken ska länkas till det ena eller det andra utan främst
utgöra en lättbegriplig information för eleven och föräldrarna om hur eleven
ligger till kunskapsmässigt. Ibland får jag uppfattningen av vissa pedagoger att
dåliga prestationer hos en elev ska hemlighållas för elevens bästa. Jag skulle
vilja påstå att Thydells motvilja mot begreppet mätning är egendomlig. När
elever utvärderas kommer de ju alltid att i någon mening rangordnas från bäst
till sämst i olika avseenden. Men det är inte sådant som Thydell håller på med,
menar hon. För henne gäller det ju att utvärdera mer komplex och därmed
djupare(?) kunskap. Hur detta görs får man aldrig reda på, men det är tydligen
fullt görligt. Begreppet kunskap mystifieras av pedagoger som Thydell och samma
sak sker med pedagogisk skicklighet. Thydell menar att skolutvecklingen ska
överlåtas på pedagoger så blir allt bra. Pedagoger följer med i forskningen
säger Thydell och ger ett exempel på svensk forskning. Hon hänvisar då till en
studie av Pia Rosander, men har uppenbarligen inte läst hela avhandlingen utan
gått på ytliga presskommentarer och därmed missförstått avvhandlingens poäng.
Jag har recenserat Rosanders avhandling på min blogg http://torestad.blogspot.se/2013/01/vad-ger-framgang-i-studierna.html
och där pekat på de självklara och förväntade slutsatserna som till synes
kopplar samman personlighetsdrag med skolframgång.
För att en sant vetenskaplig skola någon gång ska komma till
stånd behövs en avsevärt förbättrad lärarutbildningen, med sund syn på vad
kunskap och vetenskapligt tänkande egentligen innebär. Läget nu är katastrofalt
om man som mål har att skolan ska vara byggd på vetenskap och beprövad
erfarenhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar