1. Det finns en mängd studier som relaterar stress (test
anxiety) till prestation på prov.
Resultaten är lite förvirrande men det man kan märka är att stress
(testängslan) kan ge upphov till kognitiva störningar som tendenser till distraktion
o dyl. Stress är ett överanvänt ord, anser jag. Nuförtiden kallas allt från
lätt oro till svår ångest och hårda påfrestningar för stress, vilket gör
begreppet svåranvänt. Man ser det då fackförbund gör undersökningar av sina
medlemmars arbetssituation (t.ex. lärarorganisationerna). Man får då en mängd
svar som antyder att man är stressad.
Den mening man då inlägger i ordet är nog ofta ”mycket att göra”. Få anställda
vill ju uppge att det inte har så mycket att göra.
Sedan får man inte glömma att det ofta är de testängsliga
som presterar väl. Man talar ju ofta om prestationsångest (främst flickor
brukar tillskrivas sådan). Dessa elever vill lyckas och mår dåligt när det
någon gång möjligen går dåligt för dem. Ofta är det dessa elever som alltså
ängslas inför prov och även efter dem, då man bäst minns vilka fel man tror sig
ha gjort.
Svaret blir alltså inte så enkelt. Inställningen till att
utvärderas skiftar starkt mellan individer och därav de olika resultat man få
när man undersöker kopplingen mellan stress och prestation i skolan.
2. När jag gick i skolan fick vi betyg från första terminen
i första klass i skolan. Jag tror det är viktigt att eleverna tidigt får betyg
i akt och mening att göra de senare mindre dramatiska. Både prov och betyg bör
alltså förekomma tämligen tidigt och bli avdramatiserade. Man säger att vissa
elever bli ”stressade” av betyg och att dåliga betyg slår ner deras mod. Jag
tror att den oro dessa elever kan känna är en del av livet. De flesta barn är
redan tidigt van vid idrottstävlingar, tävlingar i TV etc. De elever som får
sämre betyg vet i alla fall att de inte är lika bra som andra elever. Tydlighet
bör vara en genomgående princip när det gäller elever, lärare och föräldrar.
3. Svaret på denna fråga är i mångt och mycket inbyggt i
svaren ovan. Om vi nu ska ta ner deras vilja att prestera (och därmed
förknippad oro) så bör vi tidigt vänja dem vid prov och betyg. Det viktiga i
prov är ju just att elever då tvingas bearbeta (processa) information kring
lärostoffet, vilket stärker det inlärda påtagligt. Prov kan ju naturligt ingå i
den formativa bedömningsprocessen och dessa prov kan sedan delvis ligga till
grund för terminsbetyget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar