Socialdemokraterna tänker ju skapa ett forskningsinstitut för lärande. Jag har under några år följt
forskningen om skolan i vid bemärkelse och funnit att den har föga att skaffa
med praktiska ting som metodik i skolan och annat viktigt för yrkesverksamma
lärare. På min blogg, Newsmill och andra fora har jag i ett antal inlägg
berättat om detta.
Det som kännetecknar forskningen av idag är dess avsaknad av
kontakt med skolverksamheten. Många professorer i pedagogik finns här i landet
men deras bidrag till
relevant skolverksamhet är minimal. Ett exempel på sådan
forskning som har finansierats rikligt är Tomas Kroksmarks (Jönköping) s.k.
skolnära forskning som på ett snarast skolfjärran sätt beskriver elevers
upplevelsevärld i skilda avseenden. Den metod, fenomenografi, som han
representerar bygger på att ett mycket litet antal individer intervjuas eller
observeras och sedan kategoriseras dessa intervjusvar och i olika grupper.
Detta har inspirerat ett mängd intervjuundersökningar av bristfällig kvalitet
runt om på universitet och högskolor i samband
med studenters examensarbeten. (t.ex på lärarutbildningar).
Det vore synnerligen olyckligt om forskare som är involverade
i denna typ av forskning sätts i ledningen för detta nyinrättade institut.Vi har sett tillräckligt av föga meningsfull forskning nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar