-->
I Dagens Nyheter (4 april 2013) diskuteras betygssättning och betygssystem.
Det framförs åsikter om att betyg aldrig kan bli objektiva utan är subjektiva
bedömningar. Statistik från mängder av gymnasier i landet presenteras och man
häpnar, minst sagt. På naturvetenskapliga program har 49 % av eleverna fått MVG
med den tregradiga skalan och med den nya femgradiga har nära en fjärdedel (24
%) fått A. Detta är förbluffande och man undrar hur betygsättande lärare
tänker. Om man nu har en differentierad skala så ska ju den användas. Man kan liksom inte hävda att med fem godkända skalsteg så
har hälften det högsta betyget.
Lärarna efterlyser fortbildning i hur man sätter betyg
enligt den nya skalan. Det jag efterlyser är en skvätt sunt förnuft. Man kan
helt enkelt inte börja utnyttja de högsta skalstegen på ovanstående sätt. Då har
vi bäddat för en betygsinflation utan dess like där betyget C snart (?) kommer att bli
upplevt som underkänt. Kan det vara flathet eller feghet som gör att lärare
lägger sig så högt upp när de ska bedöma elever? Vågar man inte skilja elever
åt med olika betyg bara för att man tidigare var van att klumpa ihop hälften
med MVG, som i exemplet ovan. För okunnighet kan det väl inte vara...?
Betygsättande lärare tänker nog såhär: Betygskriterierna och ämnesplanerna har förändrats och förtydligats. För att få betyget A så måste samtliga kriterier uppfyllas för A, om endast en kriterie avviker och eg. uppnår C så ska betyget B sättas.
SvaraRadera