På marknaden finns goda varor, mindre goda varor och dåliga varor. När varor marknadsförs vet man naturligtvis inte vilka som är bra och vilka som är dåliga. Priserna varierar ofta mycket mellan varor i samma grupp och det är också svårt att veta vad som är ett rimligt pris för en viss vara. För att försvåra för kunden att få en överblick över en viss marknad kan man göra som läkemedelsföretaget Glaxosmithkline som säljer två olika nässprayer med identiskt samma innehåll för helt olika priser. Båda innehåller det verksamma medlet oximetazolin, men med samma volym och samma styrka så kostar NASIN 30,50 kronor och NEZERIL 40 kronor, dvs. nära nog 32 procent högre pris för det senare. Varför gör man så? En inte helt omöjlig tanke är att man då fångar in både de prismedvetna kunderna och de som tror att inköpspriset säger något om kvalitet på produkter. Man kan heller inte göra sig fri från misstanken att det är NEZERIL man främst gör reklam för och därmed lockar med, medan NASIN smygs in för den mer prisuppmärksamma kunden.
Jag tänkte ta upp etiska aspekter på marknadsföring i några blogginlägg, varav detta är det första.
Va fasen, gör lite saltlösning och allt löser sig billigt och helt utan inblandning av den skumma(?) läkemedelsindustrin.
SvaraRaderaSå talar en småbarnsmor...!
SvaraRaderaIntressant att du granskar marknadsföringen, ifall du sen verkligen ska jämföra nässprayerna med saltlösning får du nog gräva ganska mycket.
SvaraRaderaSkulle det finnas bevis för att saltlösning är nästan lika effektiv är det nog inte så lätt att hitta den informationen, säger han som nog fortsätter att köpa Nezeril av gammal vana.
Ja, nu var det ju jag och inte Bertil som började prata om koksalt. Koksalt är nog så effektivt vad det gäller att lösa snor. Det är dock inte avsvällande, men å andra sidan inte heller beroendeframkallande, som "konkurrenterna".
SvaraRadera