lördag 22 september 2012

Lärare förklarar inte så mycket


En professor i pedagogik som utmärker sig genom att syssla med verklighetsnära projekt ä
Stefan Samuelsson från Linköping. Hans skrifter kanske är lite okända bland många lärare
men läs här i länken hur han bedömer vikten av genetiska faktorers stora inverkan på elevers
läs- och skrivlärande hur lärarens insats bara kan förklara 8 % av elevers prestationsskillnader och att miljöfaktorer kanske inte är så avgörande i alla fall.

De som inte gillar fakta, erhållen genom forskning ska naturligtvis inte läsa detta!


4 kommentarer:

  1. ”Människans godaste vän är inte hunden, utan genen. När samtliga försök att bygga en bättre värld åt alla har misslyckats, så kan vi fegt åberopa denna goda väns ”tysta” budskap. Och med detta kan vi segla vidare i vår fullständiga längtan efter ett samvetsalibi…”

    konstantin meleounis (en filosof som uppskattar och reflekterar kring sina goda ”vänner”)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, somliga budskap är till synes tysta men märks så mycket mer.

      Radera
  2. De här forskningsrönen känns inte så kontroversiella för mig som sett ganska mycket som pekar på att relativt läge in i skolsystemet står sig och oftast är nästan samma ut ur skolsystemet.

    Det hade nog känts intressantare att studera hur mycket skillnad lärare gör när det gäller absolut kunskapsläge eller kanske ännu hellre hur lärare påverkar chansen för alla elever att klara en viss lägsta nivå.

    SvaraRadera
  3. Det är väl mer problematiskt då att Skolverket och Skolinspektionen argumenterar utifrån premissen att alla kan bli godkända och allt är möjligt om alla gör det de ska. Att tre elever med svaga förutsättningar kan behöva 85% av lärarens kapacitet utan att ändå nå ända fram och lyckas nå godkänt, tar nämnda myndigheter aldrig ställning till.

    Man skulle önska att dessa tog del av Samuelssons rön.Jag tror det är lite som ordspråket om vad arbetarna sa i Sovjet förr: "Staten låtsas att de betalar oss och vi låtsas att vi arbetar". När det gäller skolan blir det som att lärarna säger "Myndigheterna låtsas att allt är möjligt, så vi får låtsas att de har rätt".

    SvaraRadera