Det talas från många håll om lärares kompetens. Vissa
framhåller att våra lärare håller en god standard, andra att en del lärare
snarare är mediokra på grund av en dålig lärarutbildning. De som har
lärarutbildning och är behöriga i ett visst ämne kommer snart att bli
legitimerade lärare. Många menar att friskolor behövs för att nya pedagogiska
idéer ska uppstå, kommunala skolor
ska skärpa sig och att lärare och föräldrar ska ha frihet att välja en skola som de anser vara bra. Vad är då en bra skola? Är det en
skola med många kompetenta lärare? Eller är det en friskola? Låt oss titta på statistiken för
behöriga och obehöriga lärare i friskolor och kommunala skolor.
I tabellen nedan syns i procent andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen i friskolorn resp.
kommunala skolor.
kommunala skolor.
Friskolor
kommunala skolor
Grundskolan 70 88
Gymnasiet 58 80
Tid för eftertanke.
Mycket upplysande! Jag trodde att det förhöll sig så med lärarkompetensen i friskolorna, men det är intressant att se statistik. Friskolereformen är på många sätt katastrofal. Vinstmaximerande företag, stora PR-budgetar, ytligt attraherande "profiler" , amatörmässiga rektorer och tveksam lärarkompetens. Dessutom negativa följdeffekter på elevsammansättningen i många kommunala skolor. När ska politikerna backa?! Principen måste gå före realiteten, tycks det.
SvaraRaderaJag är ingen vän av lärarlegitimation, men det ska bli intressant att se hur friskolorna tacklar detta...
Ja, det var intressanta siffror! Och vad göra med alla dem som inte kan få lärarlegitimation i friskolorna på grund av att de inte har en pedagogisk högskoleexamen.
SvaraRaderaMåttet håller inte måttet. Det räcker inte med enbart
SvaraRaderapedagogisk examen. En lärare skall vara utbildad för de
ämnen eller det stadium som hans/hennes undervisning är
förlagd till. Kvackningen förklarar antagligen stor del
av det svenska fallisemanget i matematik. Vissa kommuner
har skapat så smala grundskolor (F-9) att det inte blir
möjligt att erbjuda heltidstjänster i mindre ämnen (hög-
stadiet). De bjuder eleverna på kort skolväg till priset
av undermålig undervisning.