Professor Tomas Kroksmark försöker slippa lindrigt undan när han ska besvara mitt andra inlägg om
Modellskolan i Gränna: Han ger nämligen inga svar den här gången heller...
Han vänder i stället min kritik av två specifika artiklar i
Didaktisk tidskrift till en fråga om vilken vetenskapssyn jag har. Kroksmark
känner sig krympt och förminskad av min kritik, men det är ju inte honom som
person jag ifrågasätter.
Det Kroksmark uppenbarligen är mest störd av är min kritik
av begreppet ”praxisgemenskap”.
Jag vet att det är använt inom de pedagogiska vetenskaperna,
vilket ju inte innebär att det skulle stå fritt från kritik. För mig är
praxisgemenskap och liknande begrepp så typiska och betecknande för den typ av
forskning som alltför ofta bedrivs inom de skolnära disciplinerna.
I artikeln av Wennergren & Åman liknar man lärarnas
grupparbeten vid en praxisgemenskap, i vilka möten man ”fördjupar sina
kunskaper och sin skicklighet genom ständigt pågående dialoger”. I en gemensam
repertoar av berättelser, reflektioner och perspektiv möts lärarna som ser, för att kunna beskriva pedagogisk
handling, och lyssnar aktivt för att
kunna ge kritiska reflektioner och ifrågasätta det för-givet-tagna. Man måste, enligt
artikeln, förstå att det alltid finns andra möjligheter och andra sanningar.
Man känner här en skarp doft av postmodernistiskt idégods, vilket är tämligen
vanligt inom skolforskning och feministisk forskning. Författarna påpekar också
att det som framförs är berättelsen om deras egen upplevelse.
Slutredovisningen i artikeln består av s.k. fälttexter som
presenterar berättelser från tilldragelser under gemenskapen: föreläsningen,
seminariet och handledningen. Dessa berättelser ska genom s.k. fiktiv dramaturgi göra händelser
fattbara för läsarna. Författarna
”skuggade” hela tiden de deltagande lärarna och antecknade allt de
gjorde och sade, samtidigt som författarna lade till sina egna reflektioner.
Metoden skuggning innebär att man både deltar aktivt i övningarna samtidigt som
man är observatör. Berättelserna är mycket, mycket detaljerade och beskriver
allt från lokalernas utseende till lärarnas och författarnas repliker,
känslotillstånd, beteenden och tankar. Författarna är genom sin dubbla roll med
och påverkar skeendet på ett helt okontrollerbart sätt. Båda artiklarna
genomsyras av en suddighet och otydlighet både i frågeställningar, syfte och i
vad de egentligen vill ge läsaren.
Vad behöver lärarna för kunskap från forskningen och vilken
typ av forskning ska lärare hålla på med? Jag tycker att lärarna behöver
handfast kunskap om hur man tänker kritiskt på ett metodiskt sätt för att rätt
kunna granska det som sker omkring oss med rationella ögon. Detta kan man uppnå
genom att börja lära sig forskningmetoder som kan ge valida och fruktbara resultat
för den pedagogiska verksamheten. Man borde t.ex. kunna lära sig hur man gör
mer vetenskapliga utvärderingar av egna och andras lärandeinsatser och
klassrumsexperiment. Den typ av forskning som Modellskolan hittills har
presenterat ger dels inte lärarna någon egentlig skolning i forskningsmetodik,
dels är metoderna för grunda och spretiga utan någon sammanhållande idé. Det
förefaller som om allt är forskning som sägs och görs inom någorlunda
organiserade former och därefter dokumenteras. Forskning är faktiskt något mycket
mer komplext, angelägnare och svårare än de övningar som Modellskolan är
inriktade på. Om det som Modellskolan kallar forskning skulle bre ut sig i
landet skulle skolforskningen snart dö sotdöden i brist på nyvunnen kunskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar