Det finns inte så många övergripande, sammanhållande teorier
om lärande. Tyvärr är det mest en mängd lösa hypoteser som svävar omkring utan
att hitta någonstans att landa. Ett försök till
teoriskapande har gjorts med vad som har kommit att kallas variationsteorin. Den sägs ha tillkommit som en teoribas för fenomenografiska studier. Jag har länge undrat över om det verkligen
är en teori det handlar om i ordets rätta bemärkelse. Fenomenografi handlar om att söka kartlägga individers
mentala föreställningar om företeelser och jag har tidigare tagit upp frågor
kring fenomenografi i en genomgång av en doktorsavhandling. Learning
study heter den undervisningsmetod som
används här och vari variationsteorin förekommer som vetenskaplig uppbackning.
Anette Fredriksson
har skrivit en uppsats på lärarutbildningen vid Göteborgs universitet som tar upp frågan varför det blir mörkt på natten
från ett lärandeperspektiv.
Uppsatsen är handledd av docent Mona Holmqvist, som
har forskat på och använt sig av learning study och variationsteorin under mer än tio
år. Inom variationsteorin anser man det viktigt att beakta olika aspekter av
det som man avser lära eleverna. Först har Anette Fredriksson gjort en
förstudie med ett litet antal barn där hon tagit reda på vilka förklaringar
barn i åldern 6-9 år avger när de på frågan varför det blir mörkt på natten.
Uppsatsen är intressant både i sig men även från ett kritiskt pedagogiskt
perspektiv.
Centralt
i variationsteorin är variation, urskiljning och samtidighet. Det som är föremål för
lärandet, lärandeobjektet,
måste belysas genom de olika aspekter de har och de för lärandet kritiska
aspekterna betonas. Dessa aspekter måste varieras så att
lärandeobjektet blir uppenbart för eleverna. De kritiska aspekterna visade sig
vara att solen är en stjärna, jordens form, vad ett dygn är och jordens alla
rörelser. Dessa aspekter varierades sedan samtidigt eller var för sig så att
barnen kunde utveckla flera perspektiv. Undervisningen förfinades i ett par led
med nya små undervisningsgrupper. Mellan undervisningspassen diskuterades hur
långt eleverna hade nått i förståelse och vad som borde ändras på. Tanken med
undervisningen med de olika elevgrupperna byggde på s.k. distribuerat lärande,
dvs. tanken att individer lär bättre av varandra i ett socialt sammanhang än
enskilt och isolerat. I klassrummet bollades då de olika aspekterna runt i
diskussion med eleverna och tester före och efter lektionerna visade hur väl
förståelse för frågan om mörker på natten hade uppnåtts. Det visade sig att efter
den sista mest förfinade lektionen hade 78 % av eleverna alla rätt mot 32 % och
40 % efter den första och andra lektionen.
Uppsatsen är så
välskriven man kan begära med en så oavsiktligt komplicerad undervisningsmetod.
Det är ytterst märkligt att denna artificiellt konstruerade teori har spritts
så pass mycket. För det första är det inte en teori utan en slags manual för
undervisning. Här skulle Occams
rakkniv vara ett
passande vapen att skära bort alla termer och den låtsade vetenskapligheten.
Den
undervisningsmetod som används vid variationsteorins och learning theoryns
tillämpning
är snarast ägnad
att förvirra eleverna. Eftersom naiva förklaringar kommer upp i diskussionerna
mellan läraren och eleverna kommer
dessa att delta i det s.k. distributiva
lärandet, dvs.
spridas mellan barnen och ingå det mentala medvetandet hos dem. I åtminstone en
nära framtid kommer möjligen dessa idéer då att interferera med den korrekta
kunskapen om varför det är mörkt på natten. I denna tidiga ålder är det kanske enklast också att komma ihåg och
hålla sig till mer konkreta förklaringsmodeller.
Skälet till förbättringen till den tredje, mest
förfinade lektionen kan lika gärna tillskrivas den ökade erfarenhet och kunskap
som lärarna genom upprepade
diskussioner om innehållet i lektionerna. Lärandet mellan individer i en grupp,
s.k. distributivt lärande
är en av de bärande idéerna bakom grupparbete och praxisgemenskaper av olika slag. Naturligtvis sker sådant
lärande. I själva verket äger lärande ständigt rum medvetet och omedvetet. Men
nackdelen med fördelat lärande är att felaktigheter kan läras in samtidigt med
korrekta fakta. Kontrollen av sanningsenligheten görs ju i gruppen och bara ibland
tillsammans med läraren. Elevgruppens grad av effektiv kontroll är beroende av
dynamiska krafter som tyvärr sällan problematiseras av dem som ivrar för
grupparbete.
Lärande
mystifieras ofta av pedagoger. Varför vet jag inte. Variationsteorin och även
learning theory är exempel på när mystiken har blivit formulerad i
vetenskapliga termer. Exempel på belastande begrepp är när lärandeobjekten
beskrivs som antingen erfarna, upplevda eller intentionella.
Återigen, jag
blir inte klok på dessa pedagogiska försök att skapa vetenskaplighet. Jag
nämnde Occams rakkniv. Lärandeprocessen kan beskrivas enkelt och den kan
beskrivas på ett komplicerat sätt. I pedagogiska sammanhang bör man sträva
efter att använda sig av en så enkel och tillämpbar beskrivning som möjligt. Genom
kognitionspsykologin får man vetenskaplig och rak väg till förståelsen fenomen
i vår omvärld och hur lärandet och upplevelser sker och organiseras i vår
hjärna. Därigenom förstår man att vägen till kunskap
inte är den som
variationsteorin föreslår. Vårt lärande är komplicerat men teorier om det bör
vara så simplistiska som möjligt.
Anette
Fredriksson har gjort ett mycket gott arbete och mina invändningar ska på intet
sätt
drabba
henne. Men vi är alla då och då
omgivna av dåliga rådgivare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar