lördag 29 oktober 2011

Lärare i skoldebatten

Varför skriver inte fler lärare om skolan på bloggar och i andra media?
Ja, det finns faktiskt ett antal heltidarbetande lärare som skriver prakiskt taget varje dag och då ganska omfattande inlägg på sina och andras bloggar. Man kan då undra hur dessa lärare hinner med det så ofta påstått tunga läraryrket. Sanningen kan vara det kända ordstävet som säger att arbete tenderar att ta den tid som står till förfogande. Man har helt enkelt vant sig vid en viss trall, och om den invanda farten överstigs, upplevs detta som ytterst betungande. Lärares arbetstid är inte överdrivet hög om man jämför med andra yrken på samma nivå. De många ledighetsveckorna inte att förglömma i sammanhanget.
Lärarutbildningen har varit dålig under lång tid. De studenter som antagits dit har haft medelmåttiga betyg och inte varit särskilt framstående i läsning och skrivning. Jag har själv på nära håll sett ett otal lärarstuderande som inte kunnat stava ordentligt, inte klarar av meningsbyggnad och absolut inte är i stånd att själva formulera en examensuppsats på ett acceptabelt sätt. En hel del av dessa studenter är nu lärare. Det är klart att deras initiala svårigheter med språket dröjer kvar och hindrar dem från att formulera sig i artiklar på fullödigt sätt.
Dessa åsikter kommer naturligtvis att tillbakavisas av yrkesverksamma lärare, det hör till spelet, men frågan varför skolan är så dålig hjälps inte upp av att vi låtsas som om fler debatterande lärare skulle vara bra i sig. Det är dags att inse den fulla vidden av en erbamlig lärarutbildning! Dåligt utbildade lärare blir inte i en handvändning fantastiska pedagoger som skriver välformulerade
debattinlägg.

6 kommentarer:

  1. Jag blir inte riktigt klok på om det är så att du vill säga att fler lärare skulle kunna delta mer aktivt i debatten om de lärde sig disponera sin tid bättre; eller att anledningen till att så få lärare deltar i debatten är att alltför många har ett alltför fattigt språk för att kunna nå genomslag?

    SvaraRadera
  2. Intresant påpekande. Eftersom jag inte undervisar elever mer utan vuxna i fortbildning funder jag ibland över: Hur ser skolan ut idag. När jag undervisade på KTH för tretio år sedan var det en viss höjd i den akademiska världen. Idag får jag mig till livs att det är som att gå på gymnasiet.

    Må världen bäva.

    Morrica sedan vet jag inte. Ni som deltar idebatten tillhör de som har utbildats innan moraset inträffade i universitetsvärlden. Alla ni är i 45 - 50+ ålder. Var är lärare i 25 års ålder?

    SvaraRadera
  3. Dåligt utbildade lärare har svårt att hinna med att debattera (ointresse?) och dessutom ett för torftigt språk.

    SvaraRadera
  4. Bertil - gäller det generellt, menar du? Kan det finnas andra orsaker till att den yngre generationen inte tycks höras lika tydligt i debatten?

    SvaraRadera
  5. En måhända oftast glömd orsak,

    SvaraRadera
  6. En cliffhanger, så spännande!

    SvaraRadera