Jag har ofta nämnt hur lärarutbildningarna i pedagogik och
didaktik företrädesvis använder kvalitativa metoder och gärna ägnar sig åt
upplevelsestudier med få intervjuer som datainsamlingsmetod. Det finns dock
några undantag. Förra året skrev Lena Adolfsson en licentiatavhandling i naturvetenskapernas och matematikens didaktik
vid Umeå universitet (Attityder till naturvetenskap. Förändring av
flickors och pojkars attityder till biologi, fysik och kemi 1995 till 2007).
Adolfsson ville undersöka attitydförändringar till biologi,
fysik och kemi mellan åren 1995 och 2007. Hon hade tillgång till databasen från
TIMSS för sin studie. Forskningsfrågan är ju intressant men attitydområdet är
starkt minerat. För att kunna använda samma instrument vid båda tillfällena var
hon tvungen att använda de fyra frågor som hade samma lydelse både 1995 och
2007: Det brukar gå bra för mig i biologi/fysik/kemi; Jag tycker om
biologi,/fysik/kemi; Jag tycker om att lära mig biologi/fysik/kemi;
Biologi/fysik/kemi är tråkigt. För dela upp datamaterialet i låg- resp. högpresterande elever användes tionde
högsta och lägsta percentilen vad gäller kunskaper i matematik. För och i
analyserna användes Rasch-metoden med s.k. plausible values och chi2-analyser. Undersökningsdeltagarna gick i åk 8.
Utgången av analyserna visade att pojkar generellt är mer
positiva till kemi och fysik medan flickor föredrar biologi. Resultaten visar
också att högpresterande pojkar har en mer negativ attityd till alla ämnena
2007 jämfört med 1995. Författaren förklarar detta med att den förändrade
undervisningskulturen med mer individuellt arbete och mindre
lärarstyrning lett till att de duktiga pojkarna inte fått
tillräckligt utmanande uppgifter och därmed mist stimulansen till skolarbetet. Alla pojkar tycke också att de tre ämnena var
tråkigare 2007 än 1995. Författaren tolkar detta som ett utslag av en mer slapp
och ”cool” attityd till skolan.
Avhandlingen löper på bra men när man kommer till metoddelen
blir det lite knepigare. Adolfsson vill se om det är skillnad i svarsfrekvens
mellan högpresterande pojkar och flickor och mellan lågpresterande pojkar och
flickor. Där sägs chi2-analyser användas men terminologin stämmer
inte eftersom det talas om skillnader i stället för beroende eller oberoende.
Chi2 mäter om två enheter är nära och avhängiga av varandra eller inte och
mäter absolut inte skillnader. Här har det slagit slint någonstans. Detta ger
en osäker känsla inför en del av resultatredovisningen.
Resultatredovisningen är onödigt tradig och omfattande. Den
hade kunnat presenteras på ett mer överskådligt sätt. Avhandlingen är trevligt skriven och ger intressanta
resultat. Med bättre statistikkunskaper hade den varit superfin. Det är roligt
att se att det finns kvantitativa studier även i lärarutbildningen, även om ju
detta är på en naturvetenskaplig institution. Vi får hoppas att Lena Adolfsson
fortsätter på det nu lätt upptrampade stigen.
Bertil.
SvaraRaderaDu verkar ha ett stort intresse för forskningen inom skolans område. Tror du kommer gilla denna artikel:
http://www.forskning.se/temaninteraktivt/teman/naturvetenskapiundervisningen/tiofragorsvar/tiofragorochsvar/varforardetsvartattimplementeraforskningiundervisning.5.1256a3ba135153b875d5e4.html
Det är en forskare vid Högskolan i Halmstad som har blivit intervjuad om varför det är så svårt att omsätta den pedagogiska forskningen i vår vardag i skolan.
Tack för tipset!
SvaraRaderaSka genast titta på bidragen.