En ny avhandling behandlar lek, lärande och kunskaper i förskolan:
http://www.ufn.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/lek--omsorg-och-larande-inte-hand-i-hand-pa-forskolan.cid1027875
http://www.ufn.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/lek--omsorg-och-larande-inte-hand-i-hand-pa-forskolan.cid1027875
Den har jag börjat läsa Bertil. Ska bli intressant. Följer diskussionerna och forskningen om förskolans sätt att kunskapa med barnen. Har tyvärr upplevt att många förskolor har vädligt lös grund när det gäller hur de uppfyller sitt uppdrag. Man lutar sig gärna på att de "fria leken" är barnens bästa verktyg och då blir det enkelt som vuxen att stå bredvid och dicka kaffe.
SvaraRaderaMånga föräldrar av idag ålägger förskolan en helt enormt tung uppgift när denna i vissa fall förväntas ersätta nästan allt det livet utanför förskolan har att erbjuda ett barn, samtidigt som resurserna är alltför knappa. Däri ligger det största problemet.
SvaraRaderaSedan är ju förskollärarna inga naturvetare, och ja, de har säkert svårt att svara på en del frågor. De är väl heller inte intresserade, då hade de ju inte valt att bli förskollärare. Så, alternativet för att få in mer lärande i förskolan skulle vara att ta in ämneslärare där också och det vet jag inte om det blir så mycket bättre av...
Nej prioritera omsorg och lek. Låt barn vara barn, när vi nu har den möjligheten.