Från högskolan i Skövde utges tidskriften Utbildning och
lärande som ofta ger alldeles utmärkta
inblickar i skolvärldens frågor och olika problem. I volym 6, nummer 1, 2012 har ett antal författare från
högskolorna i Skövde och Borås skrivit en insiktsfull artikel om olika typer av
erfarenhet, som nästan helt
stämmer med min syn på begreppet.
Speciellt begreppet beprövad erfarenhet har gett upphov till mycken diskussion.
Definitionerna har varit många och en sådan har varit att denna utgörs av
erfarenhet som vinns under professionell verksamhet. I nämnda artikel gör Dimenäs
med flera (2012) en gedigen genomgång av
begreppen och söker reda ut förvirringen. Författarna söker med hjälp av
intervjuer med handledare inom skol- och sjukvårdsvärlden utröna hur man
använder ordet erfarenhet i vardaglig yrkespraxis.
Man finner då att en uppdelning av begreppet erfarenhet
verkar ge mer stadga åt användningen av det. Man talar således om erfarenhet,
prövad erfarenhet och beprövad
erfarenhet.
Erfarenhet är då den
intuitiva kunskap vi tycker oss få av omvärlden, från födelsen och framåt
i livet. Vi lär oss t.ex. att om händelse A händer så händer
sannolikt också B, vilket ger stadga åt upplevelserna i livet. Dessutom lär vi
oss generellt att om vi gör C så händer så inträffar troligen D. Dessa två
principer brukar kallas för de två grundläggande inlärningslagarna och tas inte
upp i artikeln. Den dagliga erfarenheten är individuell och unik men kan
naturligtvis förmedlas till andra genom berättelser.
Prövad erfarenhet utgörs av den erfarenhet som omsätts i
praktisk handling. Den reflekteras
över och kan prövas mot tidigare erfarenheter. Denna erfarenhet är också
personlig och delas således inte automatiskt med andra.
Beprövad erfarenhet
blir kollektiv genom att den prövas inom arbetsgemenskapen. Erfarenheterna görs
systematiskt och analyseras noga och fästs kanske också pränt som
rekommendationer för hur praxisen ska vara. Den kan också förmedlas muntligt. Kunskapen
blir på detta sätt förankrad på skolan eller på avdelningen.
Artikeln är mycket välskriven och sällsynt klar i sin
framställning. Begreppet beprövad erfarenhet behöver ju verkligen synas i sömmarna. Författarna lyckas väl med sitt
utredningsarbete och det enda jag vill tillägga är en liten varning angående
pålitligheten i den kunskap som erhålls på detta sätt. Erfarenheten beprövas
således genom att man sas pratar ihop sig i arbetskollektivet. Människor
förleds lätt att tro att bara för att man överens så har man också rätt.
Människor älskar också att vara överens och helt eniga om någonting. För att
tala i vetenskapliga termer så menar man att reliabiliteten är hög när man tycker lika. Men då ska man minnas
att reliabilitet inte är det viktiga utan det är validitet som gäller. Och en kunskap är valid om man verkligen
rent vetenskapligt vet att man har att göra med sanningen.
Intresseväckande artikel om Utbildning & Lärande:s temanummer om vad lärares erfarenhet är för något och hur den kan förstås
SvaraRaderaVänligen
Maria
Håller med.
Radera