Pedagogisk forskning handlar i stor utsträckning om
medvetenhet och förståelse av ting, upplevelser av företeelser och data samlas
ofta in genom iakttagelser, intervjuer och i vissa fall enkäter.
Sammanställningen av resultaten i en avhandling i pedagogik från i år ser ut så
här:
Den typiske fysikläraren
värdesätter utbildning och högaktar fysikvetenskapen. Han undervisar
traditionellt genom en fysikbok, beskriver grundläggande fysikbegrepp och
samband samt vägleder genom beräkningar. Den typiske fysikläraren framhåller
visserligen allmänbildning och att fysikkunskaper ska sättas i sammanhang men
undervisar inte så. En efterföljande klusteranalys resulterar i tre olika
fysiklärartyper avseende synsätt, val av ämnesinnehåll och
undervisningsstrategier. Typernas habitus rekonstrueras varvid förklaringar
till undervisningsstrategier kan skönjas. Resultatet visar hur de konstruerade
lärartypernas bakgrund och livsmönster spelar roll för undervisningsval.
Avhandlingens slutsats är att lärare och blivande lärare bör reflektera över
sin ”ryggsäck”; vad som finns med i form av erfarenheter och livsupplevelser
som bidrar till ställningstaganden och strategier. Om man vördsamt värdesätter
eller tryggt trotsar … fysiktraditionen.
Susanne Engström: ”Att vördsamt värdesätta eller tryggt
trotsa; gymnasiefysiken, undervisningstraditioner och fysiklärares olika
strategier för energiundervisning” Mälardalens högskola, 2011.
Den kvinnliga författaren förutsätter att fysikläraren är en
man och det hon redovisar är nära nog självklarheter. Frågan är vad i dag
aktiva fysiklärare kan lära sig av den blivande doktorns arbete. Indelningen i
tre lärartyper är till förväxling likt de förenklande grupperingar som brukar
göras av t.ex. ledartyper. Det är ju faktiskt så att dessa förenklingar en gång
i tiden kom till för att verkligen pedagogiskt förenkla, nu används de som om
de vore en sanning.
Författaren uppger tre handledare för arbetet på minst
docentnivå.
När man tittar igenom vad avhandlingarna i pedagogik
behandlar blir man besviken. För aktiva lärare finns inte mycket att hämta.
Studierna är nästan aldrig hypotesprövande eller utvärderande utan visar bara på förståelseaspekter av lärandeprocessen.
Pedagogik har blivit något inåtvänt som allt mer glider iväg från skolans
värld. Det är svårt att förstå hur saker och ting har kunnat gå så snett. Jag
tror att mycket hänger på den rikliga förekomsten av pedagogikprofessorer som
inte vårdar sitt ämne. De har sin anställningstrygghet och har inte längre lust
att utveckla sitt ämne eller att verklighetsanpassa det.
Pedagogikämnets kris är bara en del av det större
problemträsk som svensk universitetsvärld är inne i. Jag ska upp detta mer
omfattande ämne i kommande inlägg.
I ditt blogginlägg drar du långtgående slutsatser utifrån ett enda redovisat exempel. Möjligen har du fler, men det framgår inte.
SvaraRaderaOm du redovisar en undersökning av ett större antal och kommer fram till samma resultat blir det intressant att diskutera det.
Alla avhandlingar är naturligtvis inte mästerverk. De flesta inte och ofta handlar det om att bekräfta tidigare forskning.
Har inte någon uppfattning av att pedagogikämnet är i kris. Men självklart beror det på hur man närmar sig det och också förmedlar om det till andra om man kan se det som kris eller inte. Pedagogik är ett alldeles för stort ämne med många olika perspektiv, för att kunna generaliseras vara i kris utifrån enstaka exempel.
Jag har förut recenserat avhandlingar och pedagogiska artiklar/avhandlingar på nätet och här på bloggen. Jag har satt mig in i frågan rätt rejält. Jag skulle vilja säga att denna avhandling inte tillhör de sämsta. Men jag hade ju inte möjlighet att ta med mer än ett exempel här. Det är ett felaktigt synsätt att pedagogik är ett stort ämne om man ser till avhandlingarna. Metoder och magra resultat talar snarare för ett smalt och ointressant ämne.
SvaraRaderaOm du menar avhandlingar som handlar enbart om undervisningen i klassrummet, kanske det är ett smalt ämne.
SvaraRaderaMen didaktik är ju inte pedagogik och det ämnet innehåller pedagogisk sociologi, pedagogikhistoria, pedagogisk filosofi, samt pedagogisk psykologi. Utbildningsområdet innehåller utbildningsociologi, utbildningshistoria och så vidare.
Lärande är inte heller något smalt område. Eftersom det inte endast handlar om en typ av lärande, dvs. det som sker i ett klassrum av ett speciellt kunskapsstoff.
När du talar om pedagogik, vad är det du fokuserar på? Är det möjligen ämnesdidaktiken?
Det jag talar om är det som förekommer på pedagogiska institutioner. Där kan i och för det mesta ske, men det som syns i avhandlingarna är inte så rikt.
SvaraRaderaOkey, jag tror dig. Men vad är det du förväntar dig skall komma ur de avhandlingar som skrivs på pedagogiska institutioner? Revolutionära upptäckter, bekräftande av tidigare forskning eller forskning som bekräftar praktiken och forskar om det som den anser är viktig forskning? Eller är det själva sättet att forska på - att den inte följer det traditionella sättet?
SvaraRaderaIntressant diskussion det här!
Få mig att förstå varför det efterlyses en speciell typ av forskning och att all annan inte anses tillföra något som helst av värde?! Få mig att förstå varför det skall vara så snävt.
Lite handfasta resultat som kan ge tips åt yrkesverksamma lärare. Utvärderingar av metodval, etc. Lika illa här som inom socialt arbete, ingen
SvaraRaderaönskan att vara riktigt praktikernära.