lördag 14 maj 2011

VI TAR DET SOM FINNS

Först har vi hållit ett föredrag för ett antal sjuksköterskor om deras arbetsvillkor i relation till deras utbildning.  När vi hade avslutat föredraget gick vi ut på gatan och promenerade i lugn takt hemåt. Efter 10 minuter stöter vi på ett par ungdomar som vill att vi ska gissa yrkena på några förbipasserande. Ungdomarna visar sig vara studenter, som är ute för att göra en fältstudie. Vi ser några personer passera, och gissar bäst vi kan vilket yrke de har. Efteråt när vi får se resultatet märker vi att vi har gissat "sjuksköterska" ovanligt ofta. Det är precis vad man skulle kunna vänta sig. Det kallas på psykologispråk tillgänglighetsprincipen. Det som är lätttillgängligt i huvudet som nyligen inträffade ting, oroande tankar som upptar vårt sinne mm styr i hög utsträckning vår syn på omvärlden. Oroliga människor ser oftare hot i omgivningen.
Hungriga uppmärksammar oftare reklam om mat eller restauranter.

När en pensionerad gymnasielärare  efter fem år återvänder för att vikariera i skolan
finner hon att mycket har förändrats på de åren. Allt har blivit värre. Det som då är aktuellt i hennes huvud är  den lilla bit av verkligheten som hon just nu har aktuell och en jämförelse med den tid hon själv var aktiv. Sådana anekdotiska bevis har föga förklaringsvärde.

Denna princip ligger bakom exponeringen av märkes- och firmanamn på hus, taxibilar,
i skyltfönster, tidningar osv. Namnet ska hållas tillgängligt i huvudet, så att vi i köpögonblicket först kommer att tänka just den modellen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar