onsdag 5 december 2012

Forskning om kunskap eller...?

En avhandling från Södertörns högskola försöker sig på det omöjliga. Den vill förenkla för studenter som kan tycka att kunskap är för relativistisk och författaren och författaren förordar därför  ett synsätt på kunskapen som perspektivisk. Detta innebär att man kan röra sig mellan sinsemellan motstridiga ställen, topos, för att sålunda få ihop en sammansatt bild som visserligen är relativistisk men ändock......perspektivisk.
Eller som författaren själv uttrycker det:
 Ett exempel är lärandets karaktär av förhandling där olika synsätt möts och bryts mot varandra och går förändrade därifrån utan att nödvändigtvis landa i samsyn eller horisontsammansmältning för att det ska vara meningsfullt, säger Maria Wolrath Söderberg.

4 kommentarer:


  1. Subjektiva synpunkter är nu omvandlade
    till perspektivisk kunskap. Det finns
    alltså en alternativ intelligens.
    ( T Danielsson)

    SvaraRadera
  2. Södertörn låter som en tråkig högskola med mängder av åsikter och ingen struktur för att sortera dem. Dödskallemärkning på den för de som vill använda sitt studielån till något bra.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera