Det talas mycket om att lärare ska forska. Jag har följande förslag
till vidareutbildning för lärare i karriären. Utbildningen bör
vara på en hel termin med helfart, alternativt halvfart på två terminer.
Under denna termin ska man gå igenom olika forskningsmetoder med
övningar inriktade mot skolans verksamhet. Både
kvantitativa och kvalitativa metoder tas upp till diskussion och svagheter och
styrkor med båda ansatserna genomlyses. I metoddelen kommer vissa centrala statistiska
begrepp att presenteras och också olika sätt att analysera mjukdata, som t.ex.
från intervjuer.
Som självständig examination skrivs bl.a. två utkast till undersökningar:
en kvantitativ och en kvalitativ. Vikten av att ha en tydlig forskningsfråga och
tydligt fokus betonas.
Efter en genomgången forskningstermin bör läraren kunna
inspirera och lära sina kolleger vilka vägar och möjligheter forskningen har
för dem i deras verksamhet.
Kommentar:
Utbildningen är till för att motverka den
undervisning i forskning för lärare som nu ges på olika håll i landet och där
fokus ofta kommit att ligga ensidigt på kvalitativa metoder. På vissa ställen har undervisningen blivit en
blandning av allehanda aktiviteter som möten med brainstorming eller
dokumentation från diskussionsmöten där lärare uttryckt tankar om
undervisningen. Detta har då betecknats som forskning, vilket är falsk
varubeteckning.
Tummen upp!
SvaraRaderaHåller med helt, blir lite mörkrädd när modellskolan Ribbaskolan på sin facebooksida skryter om examinationen, som verkar vara en modern variant av 70-talets mellanstadiegrupparbeten på blädderblock...
SvaraRadera