Gratistidskriften Entré, som utges av stiftelsen ESBRI (med
en mångmiljonär i bakgrunden) hyllar entreprenörskap, innovation och
småföretagande. I nr 2 för 2011 hyllas entreprenöriellt lärande i skolan där
SACO-ordföranden Anna Ekström i en artikel bl.a. utropar att ”Elever ska vara
aktiva aktörer!” I tidskriften
framhåller hon med entusiasm sin glädje med att skolan satsar på entreprenörer.
Det nya ämnet förefaller nog lite diffust, men en politiskt tydlig ton präglar
budskapen. Ekström menar att huvudmännen redan har märkt av effekterna av
elevernas nyvunna kunskaper i entreprenörskap: ”….ökad kreativitet, ökat
självförtroende, ökad omvärldsförståelse och ökad förmåga att se samband”. Det skulle vara intressant att se vilken
studie som kommit fram till detta. http://www.esbri.se/
Det finns flera risker med entreprenöriellt lärande. Det
förhåller sig så att vissa skolor redan börjat med mindre kurser i
marknadsföring. Det kan bli så att entreprenörskap kommer att färgas av den
ovetenskaplighet som alltför mycket präglar forskning inom ledarskaps- och
företagarvärlden. Eftersom metodkunskaper redan är så dåligt förankrade hos
lärarkåren kommer de eftersträvade entreprenöriella talangerna att synas och väcka
uppmärksamhet att slå ut de eftertänksamma, mer tänkande eleverna, som inte vill göra så
stort väsen av sig.
Pedagogerna har redan börjat anpassa sig. I Jönköping har
Annica Otterborg lagt fram en avhandling om ämnet. I sammanfattning av sitt verk säger hon att studenterna måste
ha en entrprenörinriktning i dagens samhälle.
http://www.avhandlingar.se/avhandling/7b04a9a8ec/
Vi får se upp med politiseringen av den svenska skolan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar