Juridik är ingen exakt vetenskap. En hel del beslut och
domar som fattas i domstolar bygger på tolkningar av lagen och dessutom av
omständigheter som lagar inte kan täcka på något vis. Det kan gälla frågor om
hur trovärdigt ett vittne är och hur sannolikt ett visst beteende är i ett
speciellt sammanhang. Sådana spörsmål är ingen expert på, och därför inte
heller en jurist. Det är faktiskt så att de enda med ordentlig kunskap om hur
rätten arbetar sig fram till beslut
och dom är sådana jurister som har direkt erfarenhet av domstolars hela
arbetsprocess genom att ha suttit ting efter sin juristexamen. Sedan har
självklart domare och nämndemän från lite olika perspektiv erfarenhet av
rättens överläggningar. En debattör som f.d. journalisten Maria Abrahamsson har inte den erfarenheten av domstolens inre arbete
men uttalar sig på politikers vis i alla fall i frågan om nämndemäns funktion i
rätten. Jag kan inte se denna kampanj annat än som ett led i det
förborgerligande som alliansregeringen genomför:Bestämmandet i samhället ska gå
över till den välutbildade eliten. Det är ju dock så att vår lagstiftande
församling, riksdagen, faktiskt ännu består av lekmän valda av partier och
folket.
Urvalet av nämndemän sker genom partiernas försorg men lika
lite som domare får nämndemän ta några politiska hänsyn i sin dömande
verksamhet. Under min tid som nämndeman har jag aldrig upplevt att en kollega
har påverkats av sin politiska bakgrund när det gäller att fatta beslut eller
döma. Att den politiska bakgrunden spelar en roll är en villfarelse som spritt
sedan några sverigedemokrater i demokratisk ordning blivit valda till
nämndemän. Att helt avstå från att använda lekmän tillsammans med juristdomare
vore synnerligen allvarligt från ett demokratiskt perspektiv. Att helt överlåta
dömandet till en speciell yrkeskår med en homogeniserande utbildning är alltså
inte alls någon samhälleligt god idé.
I den press som måste producera åsikter snabbt för sin
publik tas en enda nämndemans misstag att inte anmäla jäv till intäkt för att slopa
nämndemannainstitutet. Det är en mycket märklig slutsats eftersom man då efter
Quick-skandalen med samma snabba, ogenomtänkta logik borde föreslå ett
avskaffande av hela domstolsväsendet inklusive åklagarkåren.
Men sker då urvalet av nämndemän på ett föredömligt sätt?
Nej, det kan man nog säga att det inte gör. Det borde gå att hitta nya sätt att
förmå människor i olika åldrar att ställa upp som biträdande domare vid
rättegångar. En nämndemans röst väger ju lika tungt vid omröstning
som domarens. Det är tre nämndemän vid de flesta
rättegångar. Domstolen består således av fyra domare. Om två av dessa föreslår
en lindrigare åtgärd mot en åtalad så gäller detta som beslut eller dom. Det
kan vara domaren plus en nämndeman, eller två nämndemän som då utgör denna beslutande duo. Hur urvalet
ska ske är svårt att diskutera på ett så här begränsat utrymme. Det får absolut
inte bli så att det blir en elit av ombudsmän och direktörer som får
representera folket, utan de nya nämndemännen måste vara ”folkliga” i ordets
goda bemärkelse. Framför allt
måste utbildningen av nämndemän förbättras. Nu förekommer på flera ställen
endast någon enstaka närmast frivillig informationsdag och det är absolut för
lite. Satsa dessutom lite på en bättre arvodering av nämndemännen .
Det viktigaste med nämndemännens närvaro i domstolen är
förutom rent demokratiska argument också ett insynsargument. En yrkesgrupp kan
inte få utöva en sådan viktig verksamhet i skymundan utan inslag av människor
utifrån. Vi kan inte riskera att få en kår som långsamt glider in i egna
värderingar som kanske alltmer fjärmar sig från folkflertalets synsätt på
människor och samhälle. Rättsväsendet ska vara både dynamiskt och lyhört.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar