-->
När
vi upplever och läser av omgivningen gör vi ofta fel. Dessa fel beror på att vi människor är konstruerade att ta
emot stora mängder information och då omedvetet bara fästa vår uppmärksamhet
vid det som är nytt för oss, farligt för oss eller mycket intressant för oss.
Inom psykologin är ”cocktaileffekten” känd. Den inträffar när vi står i ett
stort rum med en mängd andra människor (eller i ett klassrum!) där många talar
eller viskar med varandra. Allt hörs för oss som ett rabarberrabarrabarber men om någon nämner vårt namn, eller den
stad vi växte upp eller just det vi håller på och undervisar i vår klass om så
hör vi det. Vårt omedvetna har silat fram den informationen genom bruset. Detta
innebär att en stor del av vårt handlande styrs av omedvetna impulser och
tankar. Detta omedvetna är dock inte detsamma som Freuds. Eftersom det
omedvetna bestäms av tidigare erfarenheter så kommer våra sätt att bete oss
ibland bli felaktiga. Vi agerar felaktigt, vi minns felaktigt, vi säger
felaktiga saker, vi skriver ner felaktiga saker.
Hur gör man då inom
forskningen för att se till att det man kommer fram till i sina undersökningar
ligger så nära en svårnåbar sanning som möjligt? Ett sätt, som många kommer
undan med, är att i postmodernistisk anda påstå att det inte finns några
sanningar, utan att allt som görs och sägs är sant i sig. Vi återkommer till
detta resonemang. Inom den kvantitativa forskning som fastställer attityder och
personlighetsdrags styrka hos personer introduceras en värdefull term, nämligen
mätfel. Enkelt uttryckt
menar man att runt omkring allt som människor säger och gör (i en intervju,
svar på enkät) finns en osäkerhet, vilket gör att man måste vara försiktig med
att uttala som den exakta sanningen. Det mätresultat eller poäng som en individ
får på ett test eller i en enkät tas inte för givet utan omges rent konkret med
ett osäkerhetsintervall, som kan räknas fram på statistisk väg. För ett
poängresultat på 15 poäng kanske det blir ett osäkerhetsintervall mellan 13 och
17 poäng och däremellan kan den korrekta poängen antas ligga. Osäkerheten,
mätfelet kan bero på att testet är dåligt, att individen hade en dålig dag
eller någon annan omständighet.
Den här typen av
överväganden görs aldrig i kvalitativa undersökningar. Intervjusvar eller
observationer ses nästan alltid oreflekterat som en slags korrekta iakttagelser
av verkligheten. Intervjupersoner vet allt om vad de tillfrågas och
observationer av andra individer sker helt utan missar. Som ovan sagts kommer
man ibland undan korrekthetskravet genom att hävda att det inte finns några
sanna, exakta iakttagelser utan att allt ändå är mänskliga konstruktioner. Jag
vet inte om dessa resonemang om mätfel verkligen är intressanta hos sådana
postmodernistiskt inriktade forskare.
Jag har läst en hel del uppsatser
och avhandlingar inom pedagogik, didaktik och psykologi. I få fall
uppmärksammas felkällor när intervjuer eller observationer använts. Ibland
anges dock mått på säkerheten (precisionen) hos enkäter (sådana siffror kan
enkelt räknas fram statistiskt). Kvalitativa undersökningar vill anses som lika
vetenskapliga som kvantitativa. Man anser bara att man har en annan
vetenskapssyn. Men en vetenskapssyn som inte tar hänsyn till hur fel våra
iakttagelser av omvärlden kan slå är, enligt min mening, föga rustad att uttala
sig om världen med någon som helst säkerhet.
Antingen är det alltså så
att kvalitativa forskare inte är intresserade av hur säkra deras iakttagelser av
olika slag är eller också känner de till osäkerheten men menar att de data de
erhåller ändå håller för deras analyser. Ett ytterligare sätt är då att
betrakta allt i världen som sociala konstruktioner och däri ingår även de fel
människor gör i tolkandet av omvärlden. Men hittills är det nog ingen som vet.
Lite förenklat skulle man kunna säga att vetenskaplig metod handlar om att systematiskt reducera effekterna av olika felkällor. Man kan då fråga sig vilka felkällor kvalitativ metod är särskilt bra på att reducera effekterna av.
SvaraRadera