Regeringen i Nya Zealand har föreslagit att antalet barn i förskolorna ska ökas från 50 barn till 150 i blandade grupper upp till sex års ålder. Intressant nog verkar frågan om kvoten vuxna/barn var av underordnat intresse i debatten. I stället har diskussionen gällt frågan om outbildade och utbildade lärare. Måste man vara utbildad för att kunna ta hand om barn professionellt. Många röster hörs för och emot. De som talar för professionella lärare betonar det pedagogiska arbetet, medan de som i stället menar att det kärleksfulla omhändertagandet är viktigast menar att utbildning inte är så betydelsefull. Det finns också idéer om att skälet till att den pedagogiska verksamheten så starkt nu lyfts fram främst har att göra med en önskad höjning av yrkets status.
Debatten kan man bl.a. ta del av på www.childforum.com
L ä r a i förskolan, Bertil.
SvaraRaderaOch jag som trodde att alla lärare undervisade....
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet är där du måste göra en tankevända Bertil!
SvaraRaderaHar du läst och begrundat?
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/skolan-blir-bara-battre-och-battre
samt
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2011/05/10/behaviorismens-aterkomst-svensk-skola
Ha det gott i solen :)
Hej i solen Linda! Ska du ha lite saft.....?
SvaraRaderaJag har läst båda och kommenterat.
Då kan väl debatten upphöra om allt bara blir bättre!
Låt de teorilösa flummarna ta öer!
Ja låt dem ;)
SvaraRaderaHar du inte märkt att det är du som har makten...!
SvaraRadera