onsdag 20 april 2011

Ledarskap i skolan

I alla grupper finns en hierarki. I skolklasser också. Det är när lärarens mogna auktoritet inte får utövas som mobbning kan förekomma. Det är självklart att läraren ska vara den som  dominerar och bestämmer. Självfallet ska elever ha ett visst inflytande, men det ska vara underordnat och i relation till deras mognadsnivå.
Jag undervisade en gång på en läroanstalt där allt skulle vara tillplattat;
lärarna kallades resurspersoner och ansågs vara en i gänget.
Vad är det för mening med sådant hyckleri?
Läraren bli då ingen lyckad modell för eleverna. Snarast en hycklande, diffus figur.

Till skillnad från andra välmenande pedagoger tror jag att elever behöver styrning. När det gäller vuxna i arbetslivet talas det alltid om ledarskap. Ska inte ledarskap också utövas i klassrummet? Att leda betyder att visa vägen. Är det inte sådan vägledningen in i framtiden våra elever behöver?





1 kommentar:

  1. Herre jösses Törestad, inte trodde jag att du var en sådan vän av diciplin och hirarki. Har du varit i en skola på de senaste 20 åren? Det är med metoder som dina, Törestad, som lärarna tappar greppet om dagens ungdom. Varför lyssna på någon som tror sig veta något när den enda motivation som finns för detta är betygen som personen ifråga sätter? Dagens unga vet så mycket mer om världen än du någonsin visste när du var i deras ålder. Faktabaserad kunskap är inte längre en maktfaktor för den finns att tillgå för alla överallt. Problemet är snarare Törestad hur man motiverar unga att lära och intressera sig för lärande om man då inte använder hot och våld som kanske är ditt nästa förslag?

    SvaraRadera