tisdag 8 november 2011

Privat certifiering av lärare....?

Marknadstänkandet breder ut sig. Gunilla Hammar Säfström  erbjuder sig nu mot 4000 kronor att certifiera lärare. Men inte grundat på ämneskunskaper, utan enbart på lärarskicklighet. Certifikatet är avsett att kunna visas upp för rektor som bevis på hur framstående man är som pedagog.

Ett antal punkter ska bedömas dikotomt. Några är skall- och några
är börpunkter. Läraren ska bl.a. ha total kontroll över klassen.
Eleverna får också frågor. Bland annat tillfrågas de om läraren har
goda ämneskunskaper. Det är den enda kontroll som görs av ämneskännedom! Hammar Säfström menar att dåliga ämneskunskaper visar sig i dålig pedagogik!

Jag hoppas ingen går på det här geschäftet!

http://www.lararcertifiering.se/Presentation.aspx

Det här liknar faktiskt lite auktorisering som jag skrivit om i tidigare inlägg här:
http://torestad.blogspot.com/2011/09/auktorisation-kometens-och.html


2 kommentarer:

  1. Denna tv-lärare, som för det första gått med på att medverka i bluffen om "Klass 9A" där ett par medialt glassat framtonade lärare får ha hand om ett ytterst begränsat antal elever under en termin för att under denna tid dramatiskt förbättra deras resultat är helt enkelt inte seriös och definitivt ingen som kan gå i god för någon "lärarskicklighet". Det är ju rent humbug. Att det överhuvud taget tillåts visar på hur långt inkompetensutvecklingen har gått i vårt samhälle.

    En 7-9-, eller gymnasielärare i verkligheten arbetar med oerhört många fler elever och under oerhört mycket hårdare tidspress. Dessutom med närvaroplikt på ett stort antal arbetsmöten, både i ämnesgrupp, lärarlag, föräldrar ansvar i form av mentorskap, närvarorapportering, dokumentation med mera med mera.

    Helt oseriöst. Att hon dessutom har mage att öppna upp för diverse privata aktörers profitering på lärares önskan om att få högre lön och bättre karriärvägar visar med all önskvärrd tydlighet vad hennes bedömningar är värda. Det motverkar också på ett kontraproduktivt sett likvärdigheten i det svenska skolsystemet, vilket är den faktor som är allra tyngst vägande, jämte avreglering och segregation, när det gäller de dramatiska försämringarna av elevers skolresultat.

    SvaraRadera
  2. Ja, utvecklingen kan ibland gå bakåt med stormsteg...

    SvaraRadera