söndag 25 september 2011

Lärarstudent skriver på sin blogg

Så här skriver en student på lärarutbildningen (högstadiet och gymnasiet) nådens år 2011 i sin blogg:

Detta citat handlar om pragmatism, och hur ett ords mening är baserat på hur de används. När elever börjar prata i naturvetenskapliga termer även på dess ”fritid”, alltså  i deras naturliga miljö, förens då kan vi förstå den underliggande förklaringen i dess uttryck. Då har de förstått det vi velat att de ska förstå. Istället för att trycka in kunskaper såsom att rabbla något utantill. (exempelvis från egen undervisning har vi kunnat 200latinska ord på växer och djur. I vilken mening? Använder jag inte denna kunskap i min vardagliga bruk kommer jag glömma dessa latinska namn. Därav ej funnit någon mening med denna tillfälliga kunskap? Därav valde jag denna mening då jag verkligen personligen kan förstå dess grund. Så ett ords uttryck baseras på dess anvädning. Om du aldrig använder ett ord kanske du inte heller förstår ordet och därav vad de menas med ordet.

Vad säger man?




3 kommentarer:

  1. Ska studenten utbilda nya små Björn Ranelid som löser upp meningsbyggnaden eller har meningsbyggnaden en plats för att skapa förståelse.

    SvaraRadera
  2. Din kommentar på min syrliga karameller blogg har jag vridit och vänt på utan att förstå vad du menar. Är den relevant för detta inlägg.

    "Om sanningen ska fram har ju stora delar av lärarkåren inte alla sina fåglar i buren"

    SvaraRadera
  3. Problemet som jag ser det är också vilken lärarkompetens som främjas i skolan i dag och hur man mäter en lärares skicklighet. Jag har försökt skriva ner några av mina tankar när det gäller den här frågan.

    http://lararegertie.blogspot.com/2011/09/larares-kompetens.html

    SvaraRadera