lördag 13 augusti 2011

Unni Drougge höjer nivån?

Karl Gerhard sjöng i en strof i en av sina visor: "Varför i helskotta ska dom ta och sänka nivån, den var tillräckligt låg förut."

Den raden kommer jag ibland att tänka på när jag ser på tv eller hör på radio. I ett eftermiddagsprogram på lördagen (13 augusti 2011) framträdde Unni Drougge i ett "pratprogram" i Radio1". Hon talade i en påannons om sitt program som nivåhöjande. Frågan är från vilken utgångspunkt. De ordmassor som Unni Drougge och hennes understödjande väninna sköljde över mannens sexualitet och kropp var inte bara onyanserade, osmakliga och nedsättande. Den upptagenhet med sexualitet  som Drougge visat tidigare blev här manifesterat på ytterst puerilt sätt. Ett liknande program om kvinnor hade varit otänkbart och heller inte önskvärt. Säkerligen var avsikten att provocera (och med mig lyckades det ju) men samtidigt tar hon i sin egen blogg avstånd från idioti:

"Det är som om vi inte vill inse att det finns obildbara idioter, damaged goods och störda svin därute. Nej, vi ska klema med dem, tala med bönder på bönders vis och sänka nivån till deras dumhet. Ingen vill ju framstå som besserwisser. Det är denna nivellering som jag uppfattar som ett reellt hot mot demokratin. Antiintellektualismen skrämmer mig betydligt mer än intelligenssnobbar som anser det lönlöst att försöka göra sig förstådda bland en missnöjd pöbelhop. "

Idioten har kommenterat sig själv.

se också utblickendotcom.wordpress.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar