fredag 27 maj 2011

VARFÖR JAG HYSER VISS TVEKSAMHET INFÖR LÄRARUTBILDNINGEN

I diskussionen har olika orsaker till skolans nedgång diskuterats. Många av dem som är aktiva lärare nu inser att detta bedövliga faktum måste debatteras, andra åter väljer att tala om alla 10 000-tals duktiga lärare som gör underverk på våra skolor. Någonstans måste det finns ett gravt perceptionsfel.

När jag bedömer lärarutbildningen gör jag det utifrån nära upplevelser av landets lärarutbildningar. Det jag där mött har varit svaga administrationer, många universitetsadjunkter med förakt för forskning och teorier, och som själva inte har en tanke på att förkovra sig eller disputera. Märkliga diskussioner om hur elever utan några som helst befästa kunskaper själva ska söka kunskap i olika källor. De hatar att höra ordet flum, men talar själva om korvstoppning och utantillrabblande i generella termer.

När de någon gång får tillfälle att forska blir det med kvalitativa metoder, som ofta utmynnar i kunskap så är så snäv, utarmad och privat upplevd, att den inte kan ligga till grund för utvecklingen av lärarverksamheten.

Så till sist en sann bild ur  verkligheten för fem år sedan:
Jag talar med några lärare från lärarutbildningen om lärarstudenternas språkkunskaper och påpekar att de inte kan stava. “Det lär de sig med tiden”, säger en av utbildarna. Jag påpekar då att de är urusla på meningsbyggnad, och då svarar utbildarna: “Det viktiga är väl att du förstår dem”.

Nu kanske ni förstår min tvekan.

7 kommentarer:

  1. Kan fortfarande inte logga in och kommentera :(

    Jag ser problemet. Jag tror förväntingarna är för låga. När vi lämnade in vår c-uppsats och fick den uppsats vi skulle opponera på så trodde jag det var ett skämt. Den var så usel! Allt från innehåll till disposition till beskrivningen av metod osv var rent ut sagt värdelöst. Den blev godkänd och jag och min klasskamrat ifrågasatte beslutet varpå vår examinator skällde ut oss och sa något i stil med "ni förstår väl att alla inte kan skriva som ni gör, då skulle vi inte kunna godkänna några lärare" Ja något är helt klart snett här...

    Linda Linder

    SvaraRadera
  2. Ser det här på de lärarstudenter vi får ut på skolorna. Klent med ämneskunskaper och inte akademiskt eller intellektuellt intresserade, många av dem.

    SvaraRadera
  3. Man kräver ju inte att de ska vara rent akademiska i sin framtoning, men en aning lysande bör lärarstudenter vara.

    SvaraRadera
  4. ska man bli ämneslärare i teoretiska ämnen tycker jag att man bör vara akademisk i sin framtoning.

    SvaraRadera
  5. Egentligen tycker jag det med, men ville vara lite kompromissvillig i mina funderingar.

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte att det bara är att höja förväntningarna. Det känns som att en hel del av lärarstudenterna har för bristande förkunskaper för att klara en högskoleutbildning.

    SvaraRadera