Skolforskare menar mycket ofta att för skolans räkning
behöver mycket speciella frågor besvaras, dvs. sådana som den akademiska
forskningen inte alls ställer. Den inställningen skulle kunna diskuteras, men
för stunden godtar vi den förklaringen. På skolforskningsfronten har från
slutet av 1900-talet ett par nya ansatser dykt upp. Dels har från japansk
tradition s.k. learning studies
introducerats, dels en teori som sägs ska omsluta learning studies, nämligen variationsteorin.
I en skrift utgiven av stiftelsen SAF 2012 skriver professor
Ulla Runesson från högskolan i Jonköping om dessa två nya idéer inom
pedagogiken. Hon betonar att det
viktiga är att finna kunskap bakom i lärandet aktuella sammanhang, dvs, få
kännedom om faktorer som går att generalisera till andra lärosituationer bortom
själv forskningssituationen. Inom learning studies försöker man isolera de
kritiska aspekter som är nödvändiga för att lärande ska kunna ske i en viss
undervisningssituation. Det som
står i centrum för lärande kallas för lärandeobjektet. Man skiljer mellan det avsedda lärandeobjektet, det
iscensatta lärandeobjektet och det levda lärandeobjektet. Dessa begrepp
hänsyftar på det som avses vara föremål för lärandet, det som gestaltas i
lärandesituationen i klassrummet respektive det som eleverna ska ha lärt sig.
Den viktiga slutsatsen i en learning study är att man har isolerat vilka de
kritiska aspekter som lett till lärande är.
Learning studies sägs kompletteras teoretiskt av den s.k. variationsteorin. Denna föreslår att när ett
fenomen visar sig på olika, varierande sätt så blir de konstanta och kritiska
aspekterna tydliga, vilket får eleven att se samband och bättre komma ihåg vad
som lärs. Variation i lärandet har å ena sidan att göra med att urskilja hur
samma skeende gestaltar sig i olika situationer, det vill säga meningen hålls
konstant, å andra sidan gör variationen att vi uppfattar vad ett fenomen inte är, det vill
säga vad som är specifikt hos fenomenet. Att erfara likheter och skillnader kan
alltså ses som en viktig förutsättning för lärande. Runesson har
beskrivit variationsteorin med ett par exempel. Ett rör matematik och frågan är
hur många tal det finns tal finns det mellan 0,97 och 0,98) och ett annat är
ett utvidgad läsförståelseprov,
där delar ska fogas samman till berättelser. Genom att isolera vilka kritiska
aspekter som var avgörande för att lärande skulle komma till stånd kunde
undervisningen förbättrades. Detta görs genom att lektioner videoinspelas och
lärare samtalar om brister i den genomförda undervisningen. Därefter gjordes
lektionen om med ny lärare och nya elever och man fann då att kunskapen lättare
kunde erövras när de kritiska aspekterna betonades. Efter varje lektion blev
elevernas kunskaper fastställda. Man fann också att lärare snabbt kunde lära
sig undervisa genom att ta del av andra lärares erfarenheter. Det förefaller
som om man fann detta vara ett uppseendeväckande resultat. Ett annat exempel är
hur man ansett sig kunna visa att de kritiska aspekterna för att lära sig
densitet är vikt och volym, föga förvånande. Intressant att notera är att de kunskapsbedömningar som görs
efter varje videoinspelad lektion förut kallades test men i takt med tiden nu avgörs
kunskapstillståndet med hjälp av samtal.
Runesson, och andra anhängare av dessa ansatser som Mona
Holmqvist i Göteborg och Kristianstad, anser att dessa nya grepp kommer att
förändra skolan väsentligt och framför allt få in lärarna i skolforskningen. Ny
kunskap kommer nu att produceras inom skolan, i stället för av forskare och
andra aktörer utanför skolan. Varför detta ska vara en fördel, utvecklas inte.
Har Runesson då påvisat något nytt i sin artikeln? Både ja
och nej. Ansatserna betonar samarbete mellan lärare kring specifika lektioner,
vilket bör vara något som oftare
ska förekomma i en lärande organisation. Det är också viktigt att
detaljstudera lektionerna för att finna kritiskas aspekter under läroprocessen.
Men frågan är om inte Runesson har överskattat teorins förmåga att förbättra
lärandet. Att tro sig hitta de absolut avgörande aspekter kan ju faktiskt bidra
till att andra förbigås eller försummas. Det viktigast för Runesson är
uppenbarligen att lärande ska äga rum på kort sikt. Man kan också hävda att det
Runesson framför som nyheter redan är känt från inlärningspsykologin som en
plötslig insikt, då man plötsligt ser problemet från ett nytt håll. Heureka,
utropade ju Arkimedes, när han insett en ”kritisk aspekt”. En annan fråga värd
att diskutera är om kännedomen om de kritiska aspekterna i en viss
lärandesituation kan generaliseras till andra tillfällen. Jag tillhör
tvivlarna.
Diskussionen bakom learning studies är nog otadlig. När det
gäller variationsteorin blir invändningarna fler. Den första invändningen är om det verkligen är en
teori. Jag skulle vilja säga att det snarare utgör en instruktionsbok om hur
lärandeprocesser skulle kunna gå till. Forskarna som ligger bakom dessa nya
grepp inom pedagogiken betonar som en viktig aspekt att lärarna har börjat tala
med varandra om didaktiska frågor. Det var då sannerligen på tiden!
Teorierna som presenteras här har prövats under
vetenskapligt anspråkslösa omständigheter. En statistisk uppställning från
skolor i Partille kommun avslöjar bara författarens ringa förtrogenhet med
kvantitativa metoder då hon använder procentvärden för tal väl under 100.
Den ursprungliga japanska ansatsen att lärare samarbetar kring hur lektioner blir så bra som möjligt är rent kraftfullt bra. Forskning kring learning studies kan säkert tillföra vetande även om andra teoriansatser än variationsteorin kan vara minst lika framkomliga. Att lärare hjälper forskare med deras undersökningar känns positivt men varför blanda ihop forskaruppdraget och läraruppdraget. Forskningen behöver mer stringens och högre kompetens hos de som utövar den. Lärare behöver starkare fokus på att utveckla sin profession. Då ska inte rollerna blandas!
SvaraRaderaFör forskningen, dvs för dess möjligheter att få medel till sina tjänster, är termen Learning study en förnämlig uppfinning. Plånböcker öppnas, forskning sker, ryggar dunkas. Det som är synd i detta kletiga kladd är att den japanska metoden Lesson study, en metod för lärare att i samråd med jämbördiga kollegor utveckla sin professionalitet, motvilligt fått låna ut sina fjädrar. Den överhet som forskaren tar med sig, när det blir Learning study istället, korrumperar den goda lektions- och kompetensutvecklingen. Någon fördummas, gissa vem? Lästips: Jaques Ranciere, Den okunnige läraren.
SvaraRadera