Ellen Langer införde begreppet ”mindfulness” i den psykologiska forskningen. Hon avsåg med begreppet den aktiva, kritiska människan som medvetet och kontrollerat observerade omvärlden och befann sig i nuet. Hon skrev bl.a. om begreppet att….
”….it’s trying to put your thoughts into some sort of context — in the moment you’re doing something. It’s a pragmatic world view, and while not a satisfactory explanation or technique for every situation, it is one that can bring you to become more connected not only with yourself, but with those and the world around you.”
Motsatsen skulle då vara när vi agerar med hjälp av autopiloten, automatiserat och utan ansträngning. Vi hör ofta inte sådana ljud som finns omkring oss och som är naturliga för oss och när vi kan köra bil och vet vägen till målet, så har vi ibland svårt att veta vilken väg vi tog. Då har vi levt automatiserat och oreflekterat. Denna automatiserade mottagning av information pågår jämt. Motsatsen till detta automatiserade sätt är det kontrollerade sättet att ta in information; när vi skärper sinnena och koncentrerar oss på något specifikt. Detta sätt är ansträngande rent kognitivt och uppmärksamheten avtar efter ett tag och vi går ner i det vanliga automatiska avslappnade bearbetandet av information igen.
Ett möjligt problem med mindfulness-begreppet är att man menar att just en koncentration på här-och nu på flera sätt skulle leda till positiva resultat för människan. Det skulle göra beslutsfattandet bättre, minska stress, få oss att bli ett med miljön och göra att vi får tillgång till vår kreativitet och intuition. Men nyss nämnde jag ju att automatiskt intag av information är lättsam och pågår jämt. Den kontrollerade är däremot besvärlig och ansträngande. Ändå menar Langer och mindfulness-anhängarna att ”närvaro i nuet” minskar felslut och gör att människor fungerar bättre och känner sig mindre stressade. Hur går det ihop?
Det går inte alls ihop. När mindfulness-förspråkarna vill att att vi ska fokusera på nuet menar man nog att vi ska sjunka in i en företeelse eller ett ord så djupt att vår koncentration helt upplöses och vi går ner i ett automatiskt fungerande. Så säger de inte men så måste det bli. Det automatiserade tillståndet ligger nära ett hypnotiskt tillstånd, som ju är kopplat till avspänning. Så när mindfulness-terapeuten uppmanar en att vara uppmärksam här och nu, uppmuntras i själva verket individen att avlägsna sigfrån det dagliga livet in i det dunkla icke-reflekterande liv vi oftast lever i.
Ellen Langer själv är tämligen främmande till den användning mindfulness-begreppet fått främst inom zenbuddistiska sammanhang. Det som kan vara sant med mindfulness-begreppet är att när lite oftare än nu borde tänka medvetet och koncentrerat på vad vi gjort när autopiloten varit på och då kanske försöka oss på att tänka om i bättre vanor för oss själva och andra. Men det är under det automatiserade delen av livet som vi lättast har tillgång till intuition och tyst kunskap. Faktiska beslut fattas nog bäst om både tyst kunskap och genomtänkta alternativ samspelar.
Jag måste ärligt säga att jag aldrig fått någon riktigt kläm på det där med mindfullness. Jag har blivit utsatt för det vid ett par tillfällen (man blir det ibland på fortbildningar) men måste ha gjort fel på något vis. Vid ett tillfälle skulle vi lägga handen mot en trädstam och bara känna hur barken kändes.
SvaraRaderaAlltså inte alls reflektera över vädret, träslaget, åt vilket håll man lämpligen skulle fälla trädet i fråga, hur mycket vet det skulle ge, hur veden skulle brinna, om man kanske skulle byta färg på nagellacket, vilken sorts fågel det var som tutade så glatt i trädkronan ovanför, vilken väg det var man hörde trafiken ifrån, den lät ju tämligen trafikerad, om man kanske kunde se havet om man ställde sig på tå.....
Eller så var det precis det man skulle göra, men det lät inte så på instruktionerna.
*hur mycket ved det skulle ge
SvaraRaderaborde det stått
Mindfullness har jag aldrig fått att fungera men sen sa någon att det är det jag gör när jag har något jag blir riktigt intresserad av som att måla en tavla, skapa en berättelse .... det trodde jag var flow.
SvaraRadera@ Morrica
SvaraRaderaLåter som en rejäl session!
@ Jan
Det var nog snarst flow det!
@Bertil Ärligt talat, det var urtråkigt!
SvaraRaderaJag tycker nog att jag har fått en del att grubbla över i och med mindfulness snacket - även om det också är ett av de där irriterande frälsningsorden som kommer och går. Vi västerlänningar har för det mesta siktet litet framom nuet och är dåliga på att vila i det. Jag har känt av den skillnaden många gånger när vi bott utomlands. Själv hatar jag dötid, väntan, står aldrig i rulltrappor, kommer till bussen i sista stund. Men jag har sett människor som kan vara lyckliga och leva i sådana situationer och insett att det har ett värde att bli bättre på att vila i nuet.
SvaraRadera@Helena
SvaraRaderaVilar i nuet gör man nog inte när man är vigilant.
Jag tror det är med detta som med det mesta annat - gräset tycks grönare på andra sidan. Den som har lockigt hår vill ha rakt, den som har rakt vill ha lockigt. Den som har blå ögon vill ha gröna, medan den som har gröna vill ha grå. Den som ständigt är på väg in i framtiden ser med längtan på den som tycks vila i nuet, medan denne önskar sig lite mer av allt det den som är på språng tycks uppleva. Tycks det mig.
SvaraRadera@Morrica
SvaraRadera"My favorite is always elsewhere"