tag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post6986529204247104203..comments2019-12-11T08:14:11.846+01:00Comments on Kritisk insyn: Lärare, demokrati och mångfaldBertil Törestadhttp://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-21593466800959836012012-10-15T23:41:12.480+02:002012-10-15T23:41:12.480+02:00
Ett sätt att slippa tala om demokrati i praktiken...<br />Ett sätt att slippa tala om demokrati i praktiken är att höja den till en så stor fråga att att lärare och elever inte kan lösa den.<br />För det första har jag inte skrivit det och för det andra är det just en diskussion med ställningstagande om konkreta yttrandefrihetsfrågor jag vill få till stånd. Inte citat ur Skolverkets samlade normidéer.Bertil Törestadhttps://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-2569429995014627172012-10-15T22:28:18.889+02:002012-10-15T22:28:18.889+02:00Den här frågan är nog lite större än att kräva att...Den här frågan är nog lite större än att kräva att lärare och/eller elever ska lösa den. Den är det demokratiska idealets inneboende konflikt, som många filosofer ägnat sig åt, exempelvis Bauman och Ulrich Beck. Att ha ett ideal om demokrati (som i värdegrunden) är nämligen inte värdeneutralt på så vis att alla åsikter är lika mycket värda, tvärtom bedöms demokratiska åsikter vara bättre än icke-demokratiska, åsikten om allas lika värde är bättre än åsikten att allas värde kan vara olika osv. Det uttrycker sig exempelvis i Skolverkets regler mot att vissa symboler inte får användas i skolan. Att försvara demokrati innebär då i sin yttersta konsekvens också att kämpa emot icke-demokrati. Det är en större fråga än att bara ha med lärare att göra.Anonymousnoreply@blogger.com