tag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post6174875953145890261..comments2019-12-11T08:14:11.846+01:00Comments on Kritisk insyn: När lärare ska forskaBertil Törestadhttp://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-84988188001516191782011-11-06T17:11:36.825+01:002011-11-06T17:11:36.825+01:00Det förunderliga är att Kroksmark i ett mail till ...Det förunderliga är att Kroksmark i ett mail till mig håller med mig i all min kritik, utom att den här uppsatsen skulle vara den bästa av de sju...Bertil Törestadhttps://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-83968611556590376862011-11-06T16:54:21.249+01:002011-11-06T16:54:21.249+01:00Håller med! Jag blir inte klok på hur man ser dett...Håller med! Jag blir inte klok på hur man ser detta som en fenomenografisk studie.Monika Ringborghttp://lektorio.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-1561097412923076472011-10-16T11:39:08.140+02:002011-10-16T11:39:08.140+02:00Som handledare för just examensarbeten vid lärarpr...Som handledare för just examensarbeten vid lärarprogrammet blir jag litet bekymrad: varför välja fenomenografi när mängd tycks vara av intresse? (I resultatet används begrepp så som "alla"... "många" på ett sätt som antyder att kvantitet är av vikt här). <br /><br />Syftet: "<br />Syftet med vår undersökning är att bilda kunskap om vad elever i åk 8 använder för argument när de ställs inför en frågeställning. Dessutom vill vi <br />utveckla kunskap om vad eleverna idag har för vetenskapliga metoder att <br />tillgå för att komma vidare i sin naturvetenskapliga kunskapsinhämtning"<br /><br />uppnås, men på ett märkligt sätt. En enkät och statistisk analys hade uppnått det lika fint. <br /><br />Som du vet, Törestad, är jag en förespråkare av idiografiska ansatser. Men då ska det ge en fördjupad kunskap om det enskilda fallet (individ, grupp, sammanhang, osv.). Så jag ställer mig lika frågande som du till upplägget på denna studie. <br /><br />Varför kalla det kvalitativt, när man som läsare inte får ta del av hur informanterna skapar sin förståelse och mening av just vetenskapliga argument och vetenskapliga metoder?Bo Nurmihttp://bonurmi.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-56308175172406065382011-10-14T10:23:37.641+02:002011-10-14T10:23:37.641+02:00Fenomenografi handlar om att dra slutsatser om sjä...Fenomenografi handlar om att dra slutsatser om själva inlärningseffektiviteten baserat på klassificeringen av individernas upplevelser av kunskapen. Det kännas som att författarna är oerhört långt ifrån att kunna genomföra den svåra argumentation som här borde avkrävas dem. Fenomenografin är ju ett sätt att bredda de saker som kan studeras med kraftfulla statistiska metoder och som du riktigt påpekar så utnyttjar inte författarna alls den möjligheten.<br /><br />Som du mycket riktigt påpekar så skulle en mer traditionell forskning varit ett lämpligare val. Jag kan bara hålla med om att det här försöket är mycket nedslående då jag anser att den stora utmaningen för all skolforskning är metodvalet.Anonymousnoreply@blogger.com