tag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post2112848917079288955..comments2019-12-11T08:14:11.846+01:00Comments on Kritisk insyn: Lärare, betyg och prov. Vad gäller?Bertil Törestadhttp://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-32467750129930170692012-09-17T16:28:21.405+02:002012-09-17T16:28:21.405+02:00 Jag försöker inte snacka bort någonting. Att de s... Jag försöker inte snacka bort någonting. Att de som visar minst brister under en termin får bäst betyg är ju knappast överraskande. Mina bedömningar kan vara dikotoma, men behöver inte vara det. Jag ser för övrigt inte heller något stort problem att vi gör rangordningar. Tvärtom tycker jag det ingår i lärarens uppgift att göra det.<br />I vilket fall tycker jag att mycket av talet om formativ bedömning är märkligt. Varje seriös person måste ju försöka få någon sorts återkoppling i sitt arbete. Det går ju bra att kalla det för formativ bedömning om man vill, men om det blir så mycket klarare är tveksamt. Och jag håller med om att delprov under kursens gång både kan fungera formativt och summativt och det är inget fel i det.Niklas Znoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-8873142195147243972012-09-17T13:31:52.269+02:002012-09-17T13:31:52.269+02:00Jag förstår vad du skriver. Det jag menar är att n...Jag förstår vad du skriver. Det jag menar är att när du märker att en elev har en viss brist i sina matematikkunskaper så måste ju då har värderat att han i övrigt kan det han ska. Du gör alltså dikotoma bedömningar. Det är klart att de som visar minst brister under en termin får högre betyg vid terminsslut än de som haft flest. Det finns alltid inbyggda (kanske omedvetna) rangordningar hur vi än gör bedömningar. Går inte att snacka bort liksom. Bertil Törestadhttps://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-33876662494242766082012-09-17T12:53:46.570+02:002012-09-17T12:53:46.570+02:00Ja, jag uttryckte mig lite slarvigt. Ett exempel k...Ja, jag uttryckte mig lite slarvigt. Ett exempel kan illustrera. Om vi arbetar med logaritmer och jag märker att en elev inte har förstått att logaritmen är den inversa funktionen till exponentialfunktionen med samma bas så utgör det en grund för kommande undervisning av den eleven. <br />Jag jämför dock inte med något betygskriterium eller annat uttryck för betygsnivåer. Ingår det i kursen att eleverna ska behärska logaritmer så försöker jag få dem att förstå logaritmer från grunden. Däremot säger faktiskt inte betygskriterierna för den aktuella kursen något om detta.Niklas Znoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-41823228317585604252012-09-17T10:02:45.223+02:002012-09-17T10:02:45.223+02:00Det är här jag tror att det finns ett missförstånd...Det är här jag tror att det finns ett missförstånd. Enligt min mening kan man inte göra någon som helst bedömning utan att (inom sig)ha en slags måttstock.Bedömningen gäller ju om elev<br />har tillräckligt svårt för något för att få hjälp. Bertil Törestadhttps://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1372968072605755565.post-2917459251138801112012-09-16T22:25:22.371+02:002012-09-16T22:25:22.371+02:00För mig utgör syftet skiljelinjen mellan de två fo...För mig utgör syftet skiljelinjen mellan de två formerna av bedömning.<br />Formativ bedömning syftar till att ge ett underlag för den fortsatta undervisningen, på kort eller lång sikt. Då behöver jag inte jämföra med någon måttstock (betygskriterier, nationella prov, etc). Det räcker för mig att konstatera att eleven t ex har svårt att använda generella metoder vid lösning av matematiska problem, eller inte riktigt förstått logaritmbegreppet. Då kan jag behöva anpassa min undervisning så att eleven blir bättre i just dessa avseenden.<br />Den summativa bedömningen syftar däremot till att ge ett slutomdöme (på gymnasiet nästan alltid i form av ett betyg) om eleven förmåga vid slutet av kursen.<br />Jag håller dock med om att formativ bedömning har lite av kejsarens nya kläder över sig.Niklas Znoreply@blogger.com